پرسش :

در خواستگارى رسمى چه نكاتى را بايد رعايت كرد تا به شكلى مناسب برگزار شود؟


پاسخ :
پس از تعيين زمان خواستگارى، خانواده پسر بايد سر وقت حضور يابند و اگر به هر دليلى ممكن است تأخيرى پيش آيد، به خانواده دختر اطلاع دهند.
خانواده دختر نيز بايد در زمان تعيين شده آماده باشند و كارهاى لازم را به تأخير نيندازند تا با آرامش كامل از خانواده پسر پذيرايى كنند.
قرار خواستگارى بايد زمانى گذاشته شود كه افراد آرامش داشته باشند؛ بنابراين در زمان مناسبى از شب كه همه از كار فارغند و در روزى تعطيل )و ترجيحا مبارك( و در هوايى مناسب بهتر است.
امام باقر )عليه‏السلام( از خواستگارى در هواى گرم نهى فرموده ) سيد ابوالحسن حسينى تهرانى، سرمشق زندگى، ص 40. و امام على )عليه‏السلام( روز جمعه را پيشنهاد داده ) شيخ صدوق، خصال، ص 384. كه هم روز تعطيلى كارهاى روزمره و هم مبارك است.
حضور كودكان كوچك و صداى تلويزيون يا پخش موزيك ممكن است فضاى جلسه خواستگارى را شلوغ كند و آرامش بزرگترها را از بين ببرد؛ بنابراين، بهتر است كودكان حضور نداشته باشند و تلويزيون و پخش خاموش باشند.
خواستگارى حتما بايد در خانه دختر خانم برگزار شود و پايين بودن محله و كوچك بودن منزل نمى‏تواند توجيه كننده تغيير محل خواستگارى باشد، مگر اين كه دليل خاصى از جمله تعمير منزل و... وجود داشته باشد.
در خواستگارى رسمى، اعضاى اصلى خانواده )پدر، مادر، خود شخص، و خواهر و برادر بزرگ‏تر متأهل( حضور مى‏يابند. ) در صورت فقدان پدر؛ عمو يا دايى، و در صورت فقدان مادر؛ خواهر بزرگ، مادربزرگ، عمه يا خاله جاى آنان را پر مى‏كنند. حضور ديگر نزديكان )پدر و مادربزرگ، عمو، عمه، دايى و خاله، عروس‏ها و دامادها و...( در جلسه خواستگارى ضرورت ندارد. از آنها مى‏توانيد در جلسه بله‏برون )ر.ك: ص 207( كه جلسه نهايى و رسمى خواستگارى است، دعوت كنيد.
دليل تأكيد بر حضور اعضاى اصلى خانواده در خواستگارى، پنهان ماندن آن است تا در صورت منتفى شدن، مشكلى را براى دو خانواده به ويژه خانواده دختر ايجاد نكند و افكارى از قبيل »اسم يا عيب روى دختر مردم گذاشتند و رفتند« منتفى شود كه البته نبايد چنين افكارى اصلا وجود داشته باشد.
زمان جلسه اول خواستگارى نبايد طولانى شود. حدود يك ساعت 15دقيقه براى احوالپرسى و تعارفات و 45 دقيقه براى گفت‏وگوى اوليه دختر و پسر( كافى است. زمانى كه دختر و پسر جداگانه صحبت مى‏كنند، خانواده‏ها نيز مى‏توانند درباره مسائل مورد علاقه خود گفت‏وگو كنند.
نسخه چاپی