پرسش :

آيا جلسه خواستگارى آداب خاصى دارد؟ چه نكاتى خوب است در آن رعايت شود؟


پاسخ :
زمانى كه خانواده خواستگار، صداى زنگ منزل دختر را مى‏زنند، بايد مراقب رفتار و سخنان خود باشند؛ ممكن است از پنجره يا در بازكن تصويرى تحت نظر باشند! در اين هنگام، خانواده دختر، در را به سرعت باز نكنند كه نشانه عجله و اشتياق آنان است و جالب نيست؛ البته زياد هم آنان را پشت در معطل نگذارند كه نوعى بى‏احترامى به شمار مى‏رود.
خانواده دختر بايد جلو در حاضر شده، ميهمانان را راهنمايى كنند و اگر دسته گلى آورده‏اند ) آوردن دسته گل كه لازم هم نيست بسيار گرانقيمت باشد، اثر روانى بسيار خوبى دارد. آن را بگيرند و پس از قرار دادن در گلدان مناسبى در معرض ديدشان قرار دهند.
در بسيارى از خانواده‏ها، دختر خانم به استقبال خانواده پسر نمى‏آيد و در برخى خانواده‏ها به استقبال مى‏آيد و پس از احوالپرسى مختصرى جمع را ترك مى‏كند و بعد با سينى چاى يا شربت وارد مى‏شود.
هر كارى از جمله احوالپرسى بسيار گرم و زياد خودمانى شدن دختر، خلاف شأن اوست و احتمال برداشت‏هاى نادرست وجود دارد.
پس از آمدن خانواده پسر، خانواده دختر آنان را در بالاى مجلس مى‏نشانند و خود در پايين مجلس مى‏نشينند. بهتر است پس از سكوتى كه مجلس را فرامى‏گيرد، مادر دختر سكوت را بشكند و خوشامد بگويد.
بهتر است از حانواده پسر، كسى كه بيان شيواترى دارد، آغاز كننده باشد؛ زيرا در اين لحظه، همه به او توجه خواهند كرد.
در جلسه خواستگارى، قبل از طرح اصل مطلب و گفت‏وگوى دختر و پسر كه از همه مهم‏تر است )ر.ك: ص 144-127(، بهتر است از مسائل روزمره مانند گرما و سرماى هوا، ترافيك و آلودگى هوا و... صحبت شود.
گفت‏وگو درباره مسائل اعتقادى و سياسى ممكن است فضا را بى‏دليل متشنج كند.
گفت‏وگو در زمينه اعتقادات و سياست مربوط به خود دختر و پسر است.
در مراسم خواستگارى از شيرينى تر استفاده نكنيد؛ چون خوردن آن سخت است. شيرينى خشك و كوچك مناسب‏تر است. ميوه نيز بهتر است چيزهايى شبيه سيب و خيار باشد، نه انار و پرتقال و هندوانه كه به سبب آبدار بودن ممكن است باعث كثيف شدن دست و صورت و لباس خواستگار شوند.
بكوشيد از تشريفات خواستگارى بكاهيد. نه دسته گل‏هاى گرانقيمت به پسرها بها مى‏دهد و نه پذيرايى‏هاى غيرعادى و پرخرج، ارزش دختر را بالا مى‏برد. در مواردى ممكن است برداشت‏هاى خوبى هم از اين رفتارها نشود.
نسخه چاپی