پرسش :

آيا امكان شناخت در دوره نامزدى وجود دارد؟ آيا بهتر نيست دختر و پسر، مدتى قبل از خواستگارى رسمى با هم رابطه داشته باشند تا همديگر را بهتر بشناسند؟


پاسخ :
اگر فرايند خواستگارى در دوره نامزدى درست انجام پذيرد، امكان شناخت دو طرف به طور كامل وجود دارد و به ارتباطهاى قبل از خواستگارى نيست.
اين‏گونه ازدواج كردن، ازدواج‏هاى مدرن است كه پيامدهاى منفى بسيارى دارد؛ گذشته از اين كه شناخت چندانى هم به دو طرف نمى‏دهد؛ برخلاف دوره نامزدى كه امكان و زمينه شناخت فراهم‏تر است؛ زيرا:
1. در خواستگارى، ديگر اعضاى خانواده نيز حضور دارند و ارزيابى، به شكل جمعى و با استفاده از تجربه چندين ساله صورت مى‏پذيرد كه نتيجه‏اى دقيق‏تر و واقعى‏تر به دست مى‏دهد.
2. در خواستگارى، اعضاى خانواده بدون دخالت احساسات، مسائل جانبى از جمله شغل والدين طرف، موقعيت اجتماعى آنان، سليقه آنان، نوع برخوردشان با هم، نوع برخوردشان با بقيه فرزندان و... را مى‏بينند؛ در حالى كه دو جوان بيشتر به هم مى‏انديشند و از اين مسائل غافلند. به بيانى ديگر، در خواستگارى، شناخت، جمعى و با استفاده از چشم‏هاى متعدد است؛ اما در ازدواج مدرن، شناخت، فردى و با استفاده از دو چشم انجام مى‏شود.
3. در خواستگارى، تبادل پيام‏هاى شناختى صورت مى‏پذيرد؛ اما در مدرن، پيام‏ها صرفا احساسى عاطفى است. به ديگر سخن، در ارتباطهاى موجود در ازدواج مدرن، از همه چيز )مسائل عاطفى( گفت‏وگو مى‏شود و مهم‏ترين چيزى كه مورد غفلت قرار مى‏گيرد، شناخت براى زندگى آينده است.
آيا به واقع مى‏شود در پارك و سينما به شناخت براى ازدواج رسيد؟!
4. در خواستگارى، سؤال‏ها از قبل طراحى شده و دوطرف مى‏كوشند از محورهاى طراحى شده تخطى نكنند؛ حال آنكه در مدرن اين‏گونه نيست و اگر هم گاهى سؤالى براى شناخت از هم بپرسند، بى‏درنگ از موضوع دور، و وارد مقوله‏هاى عاطفى مى‏شوند.
5. در خواستگارى، مطالب ثبت و بعد تجزيه و تحليل مى‏شود و محور تفكر و تصميم‏گيرى‏هاى آينده قرار خواهد گرفت؛ حال آن‏كه در مدرن چيزى ثبت نمى‏شود.
6. در خواستگارى، امكان كنترل نامحسوس قبل از خواستگارى وجود دارد؛ اما در مدرن اين‏گونه نيست؛ زيرا شخص دائم مراقب است؛ چون مى‏داند كه احتمال دارد زير نظر باشد و بر اساس سليقه و علاقه طرف رفتار مى‏كند.
7. در خواستگارى، امكان گفت‏وگو با بقيه اعضاى خانواده وجود دارد؛ اما در مدرن، به طور معمول چنين امكانى نيست؛ زيرا خانواده‏ها اغلب، چنين ارتباطاتى را نمى‏پذيرند.
8. در خواستگارى، امكان تحقيق فراهم است و مردم به بزرگترهايى كه براى تحقيق مى‏روند، پاسخ مى‏دهند؛ ولى در مدرن چون خود شخص مجبور است تحقيق كند )اگر انگيزه‏اى براى اين كار داشته باشد(، مردم به طور معمول پاسخ نمى‏دهند.
نسخه چاپی