پرسش :

پس از گفت‏وگوى جلسه اول به چه نكاتى بايد توجه داشته باشيم و در صورت رسيدن به توافق چه كنيم؟


پاسخ :
در جلسه اول گفت‏وگو ممكن است توافق كلى نسبى به دست آيد. در اين صورت، وظيفه خانواده پسر است كه به خانواده دختر اطلاع دهند و براى آزمايش ازدواج هماهنگى كنند )ر.ك: ص 197 و 198( و پس از آزمايش و پاسخ منفى آن فرايند خواستگارى را ادامه دهند.
در صورتى كه نتيجه جلسه اول، منتفى بودن ازدواج باشد، خانواده پسر، پاسخ منفى را محترمانه و مؤدبانه به اطلاع خانواده دختر مى‏رسانند و آنان را چشم انتظار نمى‏گذارند. متأسفانه در كشور ما چنين رفتارى رسم نيست و بى‏توجهى خانواده پسر و عدم اطلاع پس از چند هفته، معناى انصراف دارد كه كار درستى نيست.
پاسخ منفى خانواده پسر مى‏تواند به اين شكل باشد:
شما خانواده محترمى هستيد. ما پس از مشورت و تبادل فكر به اين نتيجه رسيديم كه اين وصلت به صلاح شما و ما نيست. اميدواريم فرزندتان خوشبخت شود.
اگر پاسخ خانواده دختر منفى بود نيز به همين شكل پاسخ مى‏دهند. پاسخ قاطع ندادن از طرف خانواده دختر به پسر و معطل گذاشتن آن‏ها بدون دليل، اخلاقى نيست، مگر اين كه به زمان بيشترى براى تحقيق و تبادل فكر نياز داشته باشند.در صورتى كه پس از جلسه اول، توافق كلى نسبى به دست نيامد، فرايند خواستگارى بدون آزمايش ادامه مى‏يابد.
در جلسه اول گفت‏وگو ممكن است پاسخ‏هايى كلى، مبهم و غير شفاف، ) پاسخ‏هايى مانند ان‏شاءالله، اگر خدا بخواهد اگر مانعى پيش نيايد، استغفرالله، اختيار داريد و... پاسخ‏هايى مبهم و غير شفافند. نگران كننده و در مواردى متناقض مطرح و رفتارهايى ديده شده باشد كه بايد در جلسات بعدى مرتفع شود و لازمه‏اش طرح سؤالاتى جديد براى رفع ابهام در جلسه دوم است. در هر صورت، براى رسيدن به نتيجه، تجزيه و تحليل مطالب جلسه اول و تبادل فكر با اعضاى خانواده و استفاده از مشاورى آگاه و باتجربه ضرورت دارد.
نسخه چاپی