پرسش :

همتايى اعتقادى در ازدواج چقدر اهميت دارد؟


پاسخ :
اصل همتايى در ازدواج كه در متون روايى ما از آن به »كفويت« تعبير شده، بسيار مهم است. رسول خدا )صلى الله عليه وآله( فرمود:
انكحوا الاكفاء. ) كلينى، كافى، ج 5، ص 332
با همتايان خود ازدواج كنيد.
در بين همه ملاك‏هاى همتايى، همتايى اعتقادى مهم‏ترين ملاك براى ازدواج به شمار مى‏رود و يكى از عوامل مهم طلاق،عدم همتايى در همين مسأله است.
اگر دختر و پسر در اعتقادات به هم نزديك و همتا باشند، ممكن است بتوانند با عدم همتايى در مسائل ديگر )البته به سختى( كنار بيايند، اما اگر در بقيه جهات تشابه داشته و در اعتقادات مخالف هم باشند، احتمال تداوم زندگى بسيار كم است؛ بدين جهت، نخستين محور در گفت‏وگوى جلسه اول پس از معرفى، همين مسأله مطرح مى‏شود و اين سؤال چه از سوى متدين و چه از طرف غير متدين بايد مطرح شود؛ زيرا ممكن است فردى با سطح پايين اعتقادى، با كسى كه در سطح بالايى از اين لحاظ قرار دارد ازدواج كند و در زندگى مشترك دچار مشكلات جدى شوند.
رواياتى كه از امامان معصوم )عليهم‏السلام( در تأكيد بر ديندارى طرف براى ازدواج رسيده، براى متدينان است كه با غير متدين ازدواج نكنند.
امام صادق )عليه‏السلام( فرمود:
من خطب اليكم فرضيتم دينه و امانته كائنا من كان فزوجوه. ) شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 393
كسى كه )دختر مؤمنتان را( از شما خواستگارى كرد و از ديندارى و امانتدارى او راضى بوديد، هرطور بود دخترتان را به ازدواجش درآوريد.
اين روايت بر اهميت ديندارى تأكيد دارد و مقصود از اين كه »هر طور بود، دخترتان را به ازدواجش درآوريد«، بى‏توجهى به ملاك‏هاى ديگر نيست.
اگر خودتان ديندار هستيد، با ديندار ازدواج كنيد؛ چرا كه پرهيزكار و خداترس است و به فرموده امام حسن )عليه‏السلام( اگر همسرش را دوست داشته باشد، او را گرامى مى‏دارد و اگر از او به خشم آيد، ستم روا نمى‏دارد.
زوجها من كل رجل تقى فأنه ان احبها اكرمها و ان ابغضها لم يظلمها. ) طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 204
مسأله اعتقادات مشترك آن قدر مهم است كه هرگز نبايد به اميد ايجاد همتايى در آينده با كسى كه هماهنگى اعتقادى نداريد،ازدواج كنيد )ر.ك: ص 31(.
نسخه چاپی