پرسش :

تفاوت فرهنگى تا چه حد مى‏تواند در زندگى مشترك زن و مرد مشكل ايجاد كند؟


پاسخ :
توصه ما به همتايى فرهنگى در ازدواج است؛ زيرا زن و مردى كه تشابه فرهنگى دارند، راحت‏تر با هم كنار مى‏آيند و در تضاد فرهنگى، تحمل فراوان لازم است.
در موارد بسيارى به سبب تفاوت آداب و رسوم، لباس، زبان و لهجه، درگيرى از همان محفل عروسى آغاز مى‏شود و در مواردى حتى قبل از عروسى و در مقدمات ازدواج از جمله خريد عروسى، جهيزيه،محفل عروسى و... اختلافات بروز مى‏كند.
دختر و پسرى از دو فرهنگ متفاوت در دانشگاه با هم آشنا مى‏شوند و به هم دل مى‏بندند و يك‏ديگر را براى ازدواج برمى‏گزينند كه افزون بر مشكلات اين گونه آشنايى‏ها )ر.ك: ص 47 - 41(، وقتى براى ازدواج اقدام مى‏كنند، با آداب و رسوم عجيبى روبه‏رو مى‏شوند.
در منطقه‏اى دادن جهيزيه به دختر رسم نيست. در جايى رسم است كه داماد جهيزيه بياورد. در جايى ديگر، هنگام خريد عروسى، داماد بايد براى يك مينى‏بوس از نزديكان دختر هديه بخرد. در منطقه‏اى ديگر به شيربها )ر.ك: ص 215( توجه جدى مى‏شود و در محله‏اى رسم است هفت روز و هفت شب مراسم بگيرند كه مخارج آن عموما به عهده داماد است.
اگر افزون بر اختلاف فرهنگى، اختلاف در »شهر« هم باشد، مشكلات، افزون‏تر خواهد شد و مخارج مسافرت در ايام تعطيل و محدود شدن زمان تعطيلات براى حضور در دو شهر متفاوت و مهم‏تر از آن، احتمال دور شدن دختر از خانواده و افسردگى ناشى از جدايى يا نگرانى مرد به علت دور شدن از پدر و مادر نيز مزيد بر علت خواهد بود.
نگران كننده‏تر از آن، ازدواج دو نفر از دو مليت و دو كشور متفاوت است كه به طور طبيعى، مشكلات بيشترى پيش رو خواهند داشت؛ پس براى رهايى از اين مشكلات، بهتر است به هم‏فرهنگ، همشهرى، هم‏كشورى خود ازدواج كنيد و اگر نمى‏خواستيد به اين توصيه عمل كنيد، حتما قبل از تصميم به ازدواج، با فرهنگ و آداب و رسوم طرف مقابل آشنا شويد و بعد از اين آشنايى، اگر قدرت انطباق داشتيد، ازدواج كنيد.
گاهى تفاوت فرهنگى در اعتقادات دينى و مذهبى ريشه دارد؛ به گونه‏اى كه در ارتباطات خود با هم، مسائلى از قبيل پوشش لازم، حفظ نگاه، پرهيز از شوخى و تماس با نامحرم )دست دادن(، مصرف مشروبات الكلى و... رعايت نمى‏شود كه در اين صورت، ازدواج خانواده‏اى با فرهنگ مذهبى و چنين خانواده‏اى، مشكلات بسيارى را پيش خواهد آورد.
نسخه چاپی