پرسش :

آيا با توجه به شناختى كه از فاميل داريم، ازدواج فاميلى، از ازدواج با غريبه بهتر نيست؟


پاسخ :
ازدواج با فاميل به علت شناخت بيشتر، بهتر است؛ زيرا احتمال فريبكارى و وارونه جلوه دادن مسائلى از قبيل تحصيلات عالى، خدمت نظام وظيفه، دارايى و تمكن مالى، متاركه والدين و... به سبب ارتباط نزديك خانوادگى بسيار كم مى‏شود؛ اما معنايش اين نيست كه ازدواج با غريبه اشكال دارد.
در ازدواج با غريبه )به ويژه اگر اهل و ساكن شهر ديگرى باشد(، دقت و صرف وقت بيشترى لازم است. اين نيز بدان معنا نيست كه در ازدواج فاميلى، دقت و وقت لازم براى تحقيق صرف نشود )ر.ك: ص 200 - 199(. اگر صرف فاميل بودن مى‏توانست عامل كاميابى در ازدواج شود، امروز نبايد شاهد اختلافات و طلاق‏هاى ازدواج‏هاى فاميلى مى‏بوديم.
نكته مهم در ازدواج‏هاى فاميلى، احتمال افزون‏تر شدن بيمارى‏هاى ژنتيك است كه در شرايط فيزيولوژيك ويژه در گروه‏هاى خونى خاص پديد مى‏آيد. احتمال مشكلات جسمى و ذهنى در فرزندان متولد شده از ازدواج‏هاى فاميلى 40 درصد و در فرزندان زاده شده از غريبه‏ها 10 تا 12 درصد است؛ پس اگر بنا داريد با فاميل ازدواج كنيد، مشاوره ژنتيك و در صورت لزوم، آزمايش ژنتيك را جدى بگيريد )ر.ك: ص 98 و 99(.
متأسفانه گاهى در پى انديشه نادرستى كه عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان بسته‏اند ) پس از جست و جوى نگارنده در متون روايى و استفاده از متخصصان حديثى در دارالحديث قم، روايتى به اين مضمون پيدا نشد. يا ناف آن دو را براى هم بريده‏اند! يا اين كه قبل از آزمايش، صيغه عقد موقت مى‏خوانند و ديگران را از ازدواج آينده خود مطلع مى‏سازند نمى‏توانند از ازدواج با هم بگذرند و با وجود اعلام ريسك متوسط يا بالا از سوى مشاوران ژنتيك مبنى بر احتمال بيمارى فرزندان، به آن بى‏اعتنايى و ازدواج مى‏كنند كه مشكلات غير قابل جبرانى را پديد مى‏آورد.
رسول گرامى اسلام )صلى الله عليه وآله( توصيه فرموده است كه با غريبه ازدواج كنيد و شايد دليلش احتمال همين مشكلات باشد:
اغتربوا لاتضووا. ) سيد مرتضى، المجازات النبويه، ص 92
با غريبه ازدواج كنيد تا فرزند لاغر نياوريد.
لا تنكحوا القرابة فان الولد يخلق )يخرج( ضاويا. ) ملا محسن فيض كاشانى، المحجة البيضاء، ج 4، ص 94
با نزديكان ازدواج نكنيد؛ زيرا )ممكن است( فرزند لاغر زاده شود.
نسخه چاپی