پرسش :

برخى از خواستگارانم وقتى مى‏فهمند خانواده پرجمعيتى هستيم، منصرف مى‏شوند. آيا تعداد زياد افراد خانواده مى‏تواند عيب و نقص باشد؟


پاسخ :
اگر انصراف آنان به اين دليل است نگران تفاوت روحيه خود با شما هستند، وجهى دارد؛ اما اگر صرفا به جهت تعداد زياد خانواده شما منصرف مى‏شوند منطقى و عاقلانه نيست.
آنان شايد بر اين باورند كه در خانواده كم‏جمعيت، محبت والدين بين تعداد كمى تقسيم شده و سهم بيشترى به هر يك رسيده؛ بنابراين، انتظار دارند كه همسرشان هم به همان اندازه، بلكه افزون‏تر از آن به ايشان محبت كند و در خانواده‏هاى پرجمعيت، محبت والدين بين تعداد زيادى تقسيم شده و سهم كمترى به هر يك رسيده؛ بنابراين نگرانند كه اگر همسرشان اندكى به آنان محبت كند، منت بگذارد.
از طرفى كسانى كه در خانواده‏هاى كم تعداد بزرگ شده‏اند، به فضايى ساكت و آرام و كم‏هياهو عادت كرده‏اند و برعكس آنان كه در خانواده‏هاى پرجمعيت زندگى كرده‏اند، به شلوغى و مهمانى‏هاى شلوغ عادت دارند و خواستگاران، نگران اين تضاد هستند. ) برخى هم برعكس دوست دارند وارد خانواده‏هاى پرجمعيت شوند تا از سكوت سرد خانه خود رهايى يابند
گاهى كمبودهاى اقتصادى و مالى در خانواده‏هاى پرتعداد و ايجاد عقده‏هاى احتمالى، آنان را نگران مى‏كند.
اگر به واقع چنين تضادها و مشكلاتى وجود داشته باشد، دليلى براى انصراف از چنين ازدواجى هست؛ زيرا اصل همتايى از بين مى‏رود؛ اما در مواردى خلاف اين باور وجود دارد؛ يعنى خانواده‏هاى كم‏تعدادى هستند كه مورد محبت والدين خود قرار نگرفته‏اند و برعكس، خانواده‏هاى پرجمعيتى كه سرشار از عشق و محبت بوده‏اند. حتى گاهى مشكلاتى از قبيل وابستگى، عدم استقلال، پرتوقعى و... كه در برخى تك‏فرزندها يا خانواده‏هاى كم فرزند ديده مى‏شود، در فرزندان خانواده پرجمعيت كمتر مشاهده مى‏شود.
در موارد فراوانى، كمبودهاى اقتصادى و مالى در خانواده‏هاى پرتعداد )البته اگر بوده باشد(، فرزندان آنان، افرادى كم‏توقع و سازگار ساخته است كه زندگى با آنان بسيار راحت‏تر از كسانى است كه در ناز و نعمت بزرگ شده‏اند؛ پس ملاك در ازدواج نبايد مسائلى از اين قبيل )تعداد فرزندان خانواده( باشد.
نسخه چاپی