پرسش :

دليل تأكيد فراوان بر ويژگى »ديندارى« در ازدواج چيست؟


پاسخ :
تأكيد بر ويژگى ديندارى در ازدواج، براى كسى است كه خود به ارزش‏هاى دينى اعتقاد دارد؛ وگرنه ازدواج غيرمتدين با متدين در صورتى كه فاصله زياد باشد، اصل همتايى در ازدواج را نقض مى‏كند و مشكلاتى جدى را در زندگى زناشويى پديد خواهد آورد.
تأكيد بر اين ويژگى بدين لحاظ است كه ديندار به سبب فرمان خدا، حقوق همسر را در زندگى مشترك بهتر رعايت مى‏كند. متدين، ممكن است نقص‏هاى ديگر همسرش را تحمل كند؛ اما نقص بى‏دينى او را هرگز نمى‏تواند برتابد؛ زيرا به بسيارى از احكام الاهى از جمله غسل، طهارت جسم و... عمل نخواهد كرد و حتى ممكن است مانع اعمال دينى و وظايف شرعى همسرش نيز بشود؛ به همين دليل است كه رسول خدا )صلى الله عليه وآله( فرمود:
كسى كه دختر عزيز و با كرامتش را به فردى فاسق شوهر دهد، روزى هزار بار نفرين بر او فرود مى‏آيد. ) حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج 5، ص 279
افزون بر اين، ديندار واقعى، پرهيزكار است و از خدا مى‏ترسد و به سبب اين خداترسى، از جاده انصاف خارج نمى‏شود و بر همسر خود ستم روا نمى‏دارد )ر.ك: 149 - 147(.
انسان ديندار، عفت را رعايت مى‏كند و با اين عفت مانع از مفاسد خانوادگى و اجتماعى مى‏شود.
شخص مؤمن به دين، حجب و حيا دارد؛ زيرا امام صادق )عليه‏السلام( فرمود: لا ايمان لمن لا حياء له. ) كلينى، كافى، ج 2، ص 106
كسى كه حيا ندارد ايمان ندارد.
دين مهم‏ترين عامل آرامش و تكيه‏گاه محكمى براى مشكلات زندگى مشترك است. براساس پژوهش ميدانى اميل دوركيم )Emil Darkheim( در كتاب خودكشى، ميزان اضطراب در جوامع دينى و بين دينداران به مراتب كمتر از جوامع غيردينى است و آن به دليل اعتقاد به خداست كه جلو نگرانى‏ها را مى‏گيرد.
يونگ )Unge( روان‏شناس شهير غربى بر اين باور است كه اعتقاد به مذهب، جلو نگرانى‏ها را مى‏گيرد دلهره زهر، و پادزهر آن اعتماد و اعتقاد به خدا است.
حتى فرويد نيز كه به دين، بدبينانه مى‏نگرد، مذهب رابراى همه بشر، تسكين‏دهنده دردها و رنج‏هاى زندگى مى‏داند و اين همه به دليل توكل به خدا است كه انسان ديندار از آن غفلت نمى‏كند.
امام على )عليه‏السلام( مى‏فرمايد:
ليس لمتوكل عناء. ) آمدى، غررالحكم و دررالكلم، ج 5، ص 72
كسى كه به خدا توكل مى‏كند، هرگز رنجشى نخواهد داشت.
براساس نتيجه‏اى كه آقاى كوپر اسميت )Cooper Smith( با استفاده از پرسشنامه حرمت خود )Self esteem Test( به دست آورده، حدود 20 تا 60 درصد آرامش انسان‏ها به سبب توكل به خدا است.
آرامش ديندار، وقتى با آرامش ناشى از ازدواج »ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا اليها« ) روم )30(،21. همراه مى‏شود، ارزش‏ها بروز مى‏كند و زمينه‏ساز عشق و تقرب به خدا خواهد شد.
نسخه چاپی