پرسش :
از كجا بفهميم كه شخص مورد نظرمان براى ازدواج، خانواده اصيلى دارد و چرا اينقدر بر ويژگى اصالت تأكيد مىشود؟
پاسخ :
اصالت خانوادگى به معناى سلامت نفس خانواده و صالح و خوشنام بودن آنان است كه هر قدر گسترهاش بيشتر باشد )نسلهاى پياپى( بهتر است.
تأكيد بر ويژگى اصالت، براى خانوادههاى اصيل است تا بينشان همتايى وجود داشته باشد.
دليل توجه اولياى الاهى به مسأله اصالت خانوادگى، تأثير ژن و تربيت بر فرزندان آنان است. امام صادق )عليهالسلام( فرمود:
تزوجوا فى الحجز الصالح فان العرق دساس. ) طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 197
در مكان صالح )مساوى است با خانواده اصيل( ازدواج كنيد؛ زيرا ژن اثرگذار است.
نهى رسول خدا )صلى الله عليه وآله( از ازدواج با سبزه مزبله نيز به همين سبب است:
اياكم و خضراء الدمن. قيل يا رسول الله ما خضراء الدمن؟ قال: المرأة الحسناء فى منبت السوء. ) علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 232
از سبزه مزبله بپرهيزيد.سؤال شد: اى رسول خدا! سبزه مزبله چسيت؟ فرمود: دختر نيكويى كه در محيطى آلوده رشد كرده است.
نهى ازدواج با دختر نيكويى كه در خانه آلوده به گناه و فسق و فجور )شرابخوارى پدر، ارتباطات ناسالم مادر و...( رشد كرده و در خانوادهاى غير اصيل بوده، بدان علت است كه پدر و مادر، هم از جهت تربيت و هم به لحاظ ژن و وراثت بر شخصيت فرزند اثر جدى مىگذارند و ممكن است نطفه او در حال مستى پدر يا افكار آلوده مادر بسته شده و بر روح و روانش اثر گذاشته باشد.
اين تأثير، از ديگر اعضاى خانواده نيز ممكن است باشد؛ به همين دليل درباره دايى و خاله نيز فرمودهاند:
تخيروا لنطفكم فان الخال احد الضجيعين. ، ص 236
)در ازدواج( براى نطفههايتان دقت كنيد؛ زيرا دايى جايگاه يكى از والدين را دارد.
تخيروا لنطفكم فان النساء يلدن أشباه اخوانهن و اخواتهن. ) متقى هندى، كنزالعمال،ج 16، ص 295
در انتخاب نطفههايتان )براى ازدواج( دقت كنيد؛ زيرا زنان، شبيه برادران و خواهرانشان فرزند به دنيا مىآورند.
گزينه مناسب براى ازدواج با چنين دختر نيكويى كه خود مشكل ندارد و خانواده خوبى نداشته، پسرى با شرايط مشابه است؛ زيرا ازدواج او با كسى كه خانواده اصيلى دارد، همتايى خانوادگى )ر.ك:ص 150( را نقض مىكند.
اصالت خانوادگى به معناى سلامت نفس خانواده و صالح و خوشنام بودن آنان است كه هر قدر گسترهاش بيشتر باشد )نسلهاى پياپى( بهتر است.
تأكيد بر ويژگى اصالت، براى خانوادههاى اصيل است تا بينشان همتايى وجود داشته باشد.
دليل توجه اولياى الاهى به مسأله اصالت خانوادگى، تأثير ژن و تربيت بر فرزندان آنان است. امام صادق )عليهالسلام( فرمود:
تزوجوا فى الحجز الصالح فان العرق دساس. ) طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 197
در مكان صالح )مساوى است با خانواده اصيل( ازدواج كنيد؛ زيرا ژن اثرگذار است.
نهى رسول خدا )صلى الله عليه وآله( از ازدواج با سبزه مزبله نيز به همين سبب است:
اياكم و خضراء الدمن. قيل يا رسول الله ما خضراء الدمن؟ قال: المرأة الحسناء فى منبت السوء. ) علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 232
از سبزه مزبله بپرهيزيد.سؤال شد: اى رسول خدا! سبزه مزبله چسيت؟ فرمود: دختر نيكويى كه در محيطى آلوده رشد كرده است.
نهى ازدواج با دختر نيكويى كه در خانه آلوده به گناه و فسق و فجور )شرابخوارى پدر، ارتباطات ناسالم مادر و...( رشد كرده و در خانوادهاى غير اصيل بوده، بدان علت است كه پدر و مادر، هم از جهت تربيت و هم به لحاظ ژن و وراثت بر شخصيت فرزند اثر جدى مىگذارند و ممكن است نطفه او در حال مستى پدر يا افكار آلوده مادر بسته شده و بر روح و روانش اثر گذاشته باشد.
اين تأثير، از ديگر اعضاى خانواده نيز ممكن است باشد؛ به همين دليل درباره دايى و خاله نيز فرمودهاند:
تخيروا لنطفكم فان الخال احد الضجيعين. ، ص 236
)در ازدواج( براى نطفههايتان دقت كنيد؛ زيرا دايى جايگاه يكى از والدين را دارد.
تخيروا لنطفكم فان النساء يلدن أشباه اخوانهن و اخواتهن. ) متقى هندى، كنزالعمال،ج 16، ص 295
در انتخاب نطفههايتان )براى ازدواج( دقت كنيد؛ زيرا زنان، شبيه برادران و خواهرانشان فرزند به دنيا مىآورند.
گزينه مناسب براى ازدواج با چنين دختر نيكويى كه خود مشكل ندارد و خانواده خوبى نداشته، پسرى با شرايط مشابه است؛ زيرا ازدواج او با كسى كه خانواده اصيلى دارد، همتايى خانوادگى )ر.ك:ص 150( را نقض مىكند.