پرسش :

از كجا بفهميم كه نامزدمان در گفت‏وگوهاى خواستگارى راست مى‏گويد؟


پاسخ :
اصل در گفت‏وگوى ازدواج بايد بر صداقت باشد. در روايات دينى ما، نجات و رهايى را در راستگويى، و كليد همه گناهان را دروغگويى دانسته‏اند. ) كلينى، كافى، ج 2، ص 339 كسى كه زندگى خود را با دروغ آغاز مى‏كند، براى پوشاندن هر دروغ بايد دروغ‏هاى ديگرى بگويد كه به قول امام باقر )عليه‏السلام( نتيجه‏اش نابودى ايمان است »ان الكذب هو خراب الايمان«.
دروغ سرانجام آشكار و اعتماد همسر از شخص سلب مى‏شود و او را فريبكار خواهد دانست و روشن است كه زندگى بدون اعتماد و بنا شده بر نيرنگ، هيچ قوام و دوامى نخواهد داشت.
برخى در گفت‏وگوى ازدواج، دروغ‏هايى را تحت عنوان دروغ مصلحتى مى‏گويند و گمان مى‏كنند كه با تغيير دادن نام دروغ، گناه بودن آن از بين مى‏رود.
دروغ مصلحتى يا جايز در شرع مقدس اسلام، مربوط به جنگ، اصلاح بين مردم و در ضرر مالى يا جانى مهم به خود يا مسلمان ديگر است. ) عبدالحسين دستغيب، گناهان كبيره، ج 1، ص 320
براى پى بردن به صداقت نامزد، حتما بايد درباره محتواى گفت‏وگوها با ديگر اعضاى خانواده تبادل فكر كرده، از مشاورى آگاه و باتجربه كمك گرفت و در صورت مشاهده تناقض‏هايى در گفتار او، با استفاده از تحقيقات جدى‏تر، آن تناقض‏ها را از بين برد.
افزون بر اين، راهكارهاى ديگرى نيز براى پى بردن به صداقت نامزد وجود دارد:
1. همراهى كامل و صد در صد با شما و پذيرش تمام خواسته‏هايتان بدون چون و چرا و اعلام توافق و تفاهم كامل، رائحه خوبى ندارد؛ چون امكان ندارد دو نفر مثل هم باشند)ر.ك: ص 142 و 143(. 2. طرح سؤالات معكوس مى‏تواند آنچه را در دل دارد، براى شما آشكار سازد؛ براى مثال اگر مى‏خواهيد بفهميد اهل معاشرت هست يا نه، از او بپرسيد: شخصى كه مى‏خواهيد با او ازدواج كنيد، اگر اهل معاشرت نباشد، چه مى‏كنيد؟ اگر خود اهل معاشرت نباشد با شما مخالفتى نخواهد كرد.
3. افزون بر شنيدن سخنان او، به رفتارهايش نيز توجه كنيد تا ببينيد آيا بين ادعا و عملش تناسب وجود دارد.
اگر ادعاى نماز خواندن دارد، نمازش را اول وقت اقامه مى‏كند؟ اگر ادعاى تسلط بر قرآن دارد، آيا چند آيه از آن را مى‏تواند درست تلاوت كند؟ او كه ادعا مى‏كند اهل غيبت و تهمت به ديگران نيست، غيبت مى‏كند و تهمت مى‏زند؟ و آيا در برابر غيبت و تهمت ديگران، عكس‏العمل نشان مى‏دهد؟
اگر ادعاى اخلاق دارد، آيا مؤدبانه مى‏نشيند؛ به احترام ديگران بلند مى‏شود؛ جلو بزرگتزها پايش را روى هم نمى‏اندازد؛ توى حرف ديگران نمى‏پرد، و از واژگان نازيبا و ويژه بى‏ادبان استفاده نمى‏كند؟
اگر ادعاى پشتكار دارد، آيا در سالهاى گذشته در كار و تحصيل خود موفق بوده است؟ اگر ادعا مى‏كند اهل مطالعه است، آيا چند جلد كتاب مناسب در اتاقش يافت مى‏شود؟اگر ادعاى نظم دارد، به موقع در زمان معين سر قرار حاضر مى‏شود؟و...
4. اگر شما شرايط ويژه‏اى داريد؛ براى مثال وضعيت مالى پدرتان خوب است و ترديد داريد كه براى ارزش‏هاى خودتان مى‏خواهد ازدواج كند يا هدف ديگرى دارد مى‏توانيد به او بگوييد تصميم داريد كاملا مستقل باشيد و از دارايى پدرتان هرگز استفاده نكنيد.
اگر خانم شاغلى هستيد و درآمدى داريد و احتمال مى‏دهيد بدين منظوربه خواستگاريتان آمده، بگوييد كه قصد نداريد درآمدتان را در زندگى مشترك صرف كنيد. مطمئن باشيد اگر با اين هدف قصد ازدواج داشته باشد، منصرف خواهد شد.
نسخه چاپی