پرسش :

مناسب‏ترين زمان براى آزمايش ازدواج چه وقتى است؟


پاسخ :
برخى مايلند پيش از خواستگارى رسمى براى آزمايش بروند و در صورت جواب منفى آزمايش، به طور رسمى خواستگارى كنند. براى اين كار گذشته از اين كه نامه‏اى از دفتر ازدواج لازم است، خانواده دختر نيز به آن راضى نمى‏شوند و منطقى هم نيست.
برخى انجام آزمايش را در مراحل پايانى فرايند خواستگارى قرار مى‏دهند كه اين كار هم درست نيست؛ زيرا ممكن است نتيجه آزمايش مثبت باشد و گذشته از وقت و هزينه‏اى كه هر دو خانواده در فرايند خواستگارى صرف كرده‏اند )هداياى خانواده پسر و پذيرايى خانواده دختر(، علاقه‏اى هم بين دختر و پسر ايجاد شده باشد كه نتوانند از هم بگذرند و در ازدواج‏هاى فاميلى به رغم نهى مشاوران ژنتيك )ر.ك: ص 89 و 99( به ازدواج تن دهند كه خطرناك است و در صورت منتفى شدن ازدواج، احساس شكست و افسردگى كنند. افزون بر اين به طور معمول تا مراحل آخر خواستگارى كه مدتى مى‏گذرد، ديگران هم مطلع مى‏شوند و به هم خوردن ازدواج ممكن است آبروى دو خانواده به ويژه دختر را در معرض خطر قرار دهد؛ بنابراين،بهترين و مناسب‏ترين زمان براى آزمايش، پس از گفت‏وگوى جلسه اول، البته در صورت رسيدن به توافق كلى است.
اگر به هر دليلى پس از جلسه اول به توافق كلى نرسيديد و خواستيد فرايند خواستگارى را ادامه دهيد، آزمايش را در نخستين فرصت انجام دهيد تا مشكلات پيش‏گفته ايجاد نشود.
نسخه چاپی