پرسش :

وقتى براى تحقيق ازدواج مى‏رويم، در چه زمينه‏هايى سؤال كنيم؟


پاسخ :
محورها و موضوعات قابل طرح در تحقيق، براى افراد متفاوت است و سؤالات بيشتر به حساسيت‏هاى شما و ابهامات پيش آمده در گفت‏وگوها باز مى‏گردد؛ اما به طور كلى و براى همه، طرح موضوعات ذيل راهگشا است:
1. خانواده: با توجه به اين كه فرد، شاخه‏اى از شاخه‏هاى خانواده و محصول آن است و ويژگى اخلاقى و شخصيتى خود را از طريق وراثت و تربيت از آن مى‏گيرد، اگر خانواده او خوب باشد، تا حد زيادى مى‏توان به محصول آن هم اطمينان يافت؛ بنابراين درباره جايگاه اخلاقى و اجتماعى خانواده‏اش سؤال كنيد. اين سؤال را مى‏توانيد از همه گروه‏هاى پيش گفته به ويژه عروس‏ها و دامادهاى خانواده بپرسيد. آن‏ها سال‏ها با خانواده او زندگى كرده و رفتارهاى آنان را ديده‏اند.
2. رفتار اجتماعى: درباره رفتار اجتماعى فرد سؤال كنيد. كسى كه رفتار اجتماعى مناسبى دارد، بدين معناست كه آبرو برايش مهم است و از اين كه رفتارهاى ناشايستى در اجتماع داشته باشد، از مردم خجالت مى‏كشد؛ بنابراين، هرگز در خيابان داد نمى‏زند و به همسرش بى‏حرمتى نمى‏كند.
اين‏گونه افراد به دليل مهم بودن آبرو، كمتر به جدايى از همسر مى‏انديشند. اين سؤال را همكاران يا همكلاسى‏ها هم خوب مى‏توانند پاسخ دهند.
3. دوستان: انسان به طور قطع در اعتقاد، انديشه، منش و شخصيت خود از دوستانش اثر مى‏پذيرد.
خليل المرء دليل على عقله. ) حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج 3، ص 351
دوست شخص، نشانه عقل اوست.
امام على )عليه‏السلام( فرمود:
اگر دين كسى براى شما مشخص نبود، بنگريد كه با چه كسانى رفت و آمد مى‏كند؛ دينداران يا بى‏دينان؟ ) علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 74، ص 197
تو اول بگو با كيان دوستى‏
من آن گه بگويم كه تو كيستى‏
پس درباره دوستانش از افراد گوناگون تحقيق كنيد تا بفهميد چه كسانى هستند و با آنان در چه محافل و مجالسى شركت مى‏كرده است.
4. ارتباطات فاميلى: از نزديكانش بپرسيد كه واپسين ديدارش با آنان كى بوده. ضعف ارتباطات فاميلى، نشانه بى‏توجهى به صله رحم است كه اسلام بر آن تأكيد كرده مى‏تواند نقطه‏اى منفى به شمار رود.
كسانى كه ارتباطات فاميلى بيشترى دارند، از مشكلات نزديكان نيز آگاه‏ترند و مى‏توانند از كار آنان گرهى بگشايند.
5. مسئوليت‏پذيرى: از دوستانش درباره مسئوليت‏پذيرى او بپرسيد. اين كه آيا در مسافرت‏هاى جمعى و دوستانه، مسئوليت‏هايى را مى‏پذيرفته يا به طور معمول از تن دادن به مسئوليت مى‏گريخته است.
6. عمل به تعهدات: شما بايد بدانيد كه نامزدتان تا چه حد به تعهدات خود عمل مى‏كند و اين را مى‏توان از دوستان و همكاران يا همكلاسى‏هايش پرسيد كه آيا در قرار ملاقات‏ها به موقع حاضر مى‏شده است. آيا در مسافرت‏ها يا تفريحات دوستانه به تعهدات مالى خود عمل مى‏كرده است؟
7. رعايت حقوق ديگران: از همسايگان او بپرسيد كه آيا اهل رعايت حقوق آنان بوده است يا به شكل‏هاى گوناگون از جمله سر و صداى زياد يا صداى بلند پخش خودرو در ساعت‏هاى پايانى شب، باعث اذيت و آزار آنان مى‏شده.
سؤالات را به گونه‏اى نپرسيد كه با بله و خير پاسخ گويند؛ بلكه به گونه‏اى بپرسيد كه شخص را وصف كنند.
نسخه چاپی