پرسش :

آيا مهريه‏هاى سنگين مى‏تواند ضامن بقا و دوام زندگى باشد؟


پاسخ :
خير. بدون ترديد، مهريه‏هاى سنگين نمى‏تواند تضمينى براى ازدواج پايدار و زندگى آرام و سعادتمند باشد؛ زيرا اگر چنين مى‏بود، جمله »مهرم حلال و جونم آزاد« را نمى‏شنيديم.
مرد اگر در زندگى زناشويى به بن‏بست برسد، آن‏قدر همسرش را مى‏آزارد تا او را وادارد از مهرش بگذرد و خود را رها سازد كه البته اين رفتار بر اساس روايات دينى، بسيار ناشايست و ناجوانمردانه است.
رسول خدا )صلى الله عليه وآله( فرمود: خداوند از مردى كه همسرش را مى‏آزارد تا از مهر خود بگذرد، همان‏قدر خشمگين مى‏شود كه از گريه يتيم به خشم مى‏آيد. ) حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج 15، ص 380
مهريه به معناى صداق و نشانه راستى و درستى است؛ به همين دليل قرآن كريم از واژه »صدقه« استفاده كرده است )و اتوا النساء صدقاتهن نحلة(. ) نساء)4(،4
وقتى مرد، چيزى را با اين عنوان به زن مى‏دهد، يعنى علاقه من به تو راستين است و دروغين نيست و اگر مرد مجبور شود بيشتر از توان خود بپردازد، به طور قطع ديگر نمى‏تواند نشانه صداقت او باشد؛ بنابراين به دختر و خانواده او توصيه مى‏كنيم به علل واهى و غيرمنطقى )چشم و هم‏چشمى، فخرفروشى، مقايسه، رقابت، فزون‏طلبى و...(مهريه‏هاى سنگين را بر همسر آينده دخترشان تحميل نكنند و متوجه پيامدهاى منفى آن باشند.
مهريه بالا به طور قطع نشانه شخصيت والاى دختر نيست.
نسخه چاپی