پرسش :

به نظر شما، كسانى كه به هر دليلى امكان ازدواج ندارند، چه شيوه‏اى را در زندگى پيش گيرند؟


پاسخ :
اگر امكان ازدواج را نداريد، براى پذيرش راحت‏تر آن براى خود برنامه‏ريزى كنيد. برنامه‏اى متنوع و جذاب از كارهاى عملى، ورزشى و هنرى، پذيرش اين موقعيت را براى شما آسان‏تر مى‏سازد. از بيكارى بپرهيزيد و براى نشاط و شادابى افزون‏تر، ارتباطات اجتماعى خود را با نزديكان و دوستان سالم بيشتر كنيد. در صورت امكان، مسافرت و برنامه‏هاى تفريحى سالم با دوستان در شادابى شما بسيار مؤثر است.
كسانى كه به هر دليلى ازدواج نكرده‏اند، متأسفانه از سوى برخى مردم ناآگاه در معرض نيش و كنايه‏اند. انزواجويى شما و گريز از جمع، اين نيش و كنايه‏ها را افزايش مى‏دهد.
سعى كنيد با حضور در محافل و مجالس مناسب و رسيدگى بيشتر به ظاهر خود و شادابى در چهره، اين افراد را خلع صلاح كنيد.
يادتان باشد كه ازدواج با همه اهميت آن، همه زندگى نيست. افرادى از گروه‏هاى مختلف مردم، حتى پيامبران همچون حضرت عيسى ابن مريم )عليهم‏السلام( و برخى عالمان دينى و بعضى از فرزندان امامان معصوم )عليهم‏السلام( به هر دليلى تا آخر عمر ازدواج نكرده‏اند؛ اما زندگى را تمام شده نپنداشته‏اند.
در بين عالمان، مرحوم ميرزا حسن جلوه، فيلسوف معروف و ابوالعلا معرى، لغوى مشهور و در بين امامزادگان، حضرت معصومه )عليهاالسلام دختران امام موسى بن جعفر )عليه‏السلام( از جمله حضرت معصومه )عليهاالسلام( ازدواج نكردند و علت آن، خفقان شديد هارونى بود كه كسى جرأت نداشت به خانه حضرت رفت و آمد كند تا چه رسد به اين‏كه دامادش شود. هارون مى‏خواست نسل حضرت كم شود؛ به همين دليل مانع ازدواج دختران آن بزرگوار مى‏شد. و خواهرانش تا آخر عمر ازدواج نكردند.
ازدواج، بهترين راه براى رفع غرايز جنسى است؛ اما شما كه امكان آن را نداريد مى‏توانيد با راهكارهايى بر فشار غرايز خود غلبه كنيد. برخى كنترل غرايز را بدون ازدواج محال مى‏دانند كه اين‏گونه نيست.
براى كاهش فشار غرايز جنسى، به نكات ذيل توجه كنيد:
1. از خداوند كمك بگيريد و بردبارى كنيد )استعينوا بالله واصبروااعراف )7(، 128. و بدانيد كه خداوند بردباران را پاداش بى‏شمار مى‏دهد )انما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب زمر )39(،10. ؛
2. با عبادت و حضور در محافل مذهبى و تلاوت قرآن، توان مقابله با شيطان را در خود فزونى دهيد؛
3. در صورت امكان، روزهاى دوشنبه و پنجشنبه راروزه بگيريد؛
4. از هر كارى كه زمينه‏هاى تحريك جنسى شما را فراهم مى‏آورد بپرهيزيد. رفتن به مكان‏هاى تحريك‏كننده، ديدن تصاوير و فيلم‏هاى نامناسب، گفتن و شنيدن شوخى‏هاى جنسى، پوشيدن لباس‏هاى تنگ و چسبنده به بدن، لباس‏هاى زير از جنس مواد صنعتى )غيرنخى(، پرخورى، خوردن خوراكى‏هاى با طبع گرم، سرخ‏كردنى‏ها، غذاهاى پرچرب، پياز خام و سير، نوشيدن افراطى آب به ويژه در شب، پربودن مثانه قبل از خواب، دمر خوابيدن و... نمونه‏هايى از تحريك كننده‏هاى جنسى هستند.
نسخه چاپی