پرسش :

آيا براى خريد اسباب‏بازى، ملاك خاصى وجود دارد؟


پاسخ :
ج: شما مى‏توانيد براى فرزندتان سه نوع اسباب‏بازى بخريد: 1. اسباب‏بازى‏هاى فعال مانند توپ، كفش اسكيت، يويو، طناب بازى و...؛ 2. اسباب‏بازى‏هاى خلاق مانند لگو (اسباب‏بازى‏هاى چند تكه به شكل مكعب و آجرهاى ساختمان سازى)، خميربازى، عروسك‏هاى خيمه‏شب بازى، وسايل خانگى بچگانه، وسايل پلاستيكى براى بازى با آب و...؛ 3. اسباب‏بازى‏هاى آموزشى مانند آهن‏ربا، كره زمين، جورچين (پازل)، تخته سفيد و....
در صورتى كه مى‏خواهيد اسباب‏بازى‏هاى الكتريكى (عروسك‏هاى متحرك، حيوانات سخنگو، آدم آهنى‏ها و...) را براى فرزند خود بخريد، زياده‏روى نكنيد و در انتخاب آن‏ها، فرهنگ ملى و اسلامى خود را در نظر بگيريد.
بسيارى از اين اسباب‏بازى‏ها جلو تفكر كودك را مى‏گيرند؛ زيرا كودك فقط دكمه‏اى را مى‏فشرد و حركت اسباب‏بازى را به تماشا مى‏نشيند.
كنار اين گونه اسباب‏بازى‏ها، حتما از اسباب‏بازى‏هاى ساده و با كمترين ويژگى غفلت نكنيد. بسيارى از اين اسباب‏بازى‏ها (قرقره، حلقه‏هاى بزرگ پرده، جعبه‏هاى خالى و...) در خانه شما وجود دارند و لازم نيست خريدارى شوند.
به اعتقاد برخى انديشه‏وران مانند ولف و فين بلوم (1969 م) هيچ نشانى وجود ندارد تا ما را مطمئن سازد كه اسباب‏بازى‏هاى طراحى شده براساس ملاك‏هاى علمى، بر وسايل عادى خانه كه در دسترس اغلب كودكان هستند، مزيت و ترجيح داشته باشد. **زيرنويس=رونالد - س. ايلينگورث، كودك و مدرسه، ص 132.
عروسكى ساده، بر عروسكى كه حرف مى‏زند و مى‏رقصد و راه مى‏رود، ترجيح دارد؛ زيرا فرزند شما با اولى حرف مى‏زند و دومى، او را به سكوت وا مى‏دارد؛ در نتيجه، مهارت سخن گفتن او پرورش نخواهد يافت. عروسكى كه راه مى‏رود، كودك شما را سكون مى‏كشاند؛ اما عروسك ساده و بى‏حركت را مى‏گيرد و با خود حركت مى‏دهد.
قطار الكتريكى او را فقط به ديدن وا مى‏دارد؛ اما قطار چوبى ساده به فرزند شما اين فرصت را مى‏دهد تا در واگن‏هايش چيزى قرار دهد و حتى آن را تغيير شكل دهد.
جالب است كه كودكان به اسباب‏بازى‏هاى ساده بيشتر علاقه نشان مى‏دهند و با آن‏ها بيشتر بازى مى‏كنند؛ زيرا قوه تخيل و ابتكار در آن‏ها بالا است.

نكته مهم در خريد اسباب‏بازى، تناسب آن با سن فرزند و امنيت آن است (ر. ك: ص 36 و 37).
نسخه چاپی