پرسش :

در خريد اسباب‏بازى، چه نكاتى را رعايت كنيم تا خطرى براى فرزند ايجاد نشود؟


پاسخ :
ج: نكته بسيار مهم در خريد اسباب‏بازى براى كودكان زير 1 سال، نوع و اندازه آن است. برخى از اسباب‏بازى‏ها براى اين كودكان بسيار خطرناكند. آنچه در اختيار آنان قرار مى‏گيرد، ابعادش نبايد از 3 يا 4 سانتى‏متر كمتر باشد؛ زيرا خردسالان در اين سن، همه چيز را به سمت دهان خود مى‏برند و ممكن است آن را ببلعند.
گاهى خود اسباب‏بازى بزرگ است؛ اما قطعات جدا شدنى (چشم، دماغ، باترى كوچك و...) دارد و با توجه به كنجكاوى كودكان در اين سن، احتمال جدا كردن قطعه و بلعيدن هست. گاهى كودكان زير 1 سال به سمت اسباب‏بازى‏هاى فرزندان بزرگ‏تر جذب مى‏شوند؛ بنابراين حتما به فرزندان بزرگ‏تر خود بياموزيد كه در اتاق خود يا زمانى كه والدين، مراقب برادر يا خواهر كوچك‏شان هستند، بازى كنند.
فرزندان بزرگ‏تر را از خطرهاى احتمالى اسباب‏بازى‏ها براى خواهر يا برادرشان آگاه سازيد.
گاهى اسباب‏بازى بزرگ است و از اين جهت مشكلى ايجاد نمى‏كند؛ اما متأسفانه براى نشان دادن چشم و ابرو و دهان آن، از رنگ‏هاى شيميايى استفاده مى‏شود كه ممكن است باعث مسموميت فرزند شما شود. اسباب‏بازى‏هاى پرزدار نيز كودكان مبتلا به آسم را دچار مشكل مى‏سازند.
لطفا براى كودكان زير 1 سال بادكنك نخريد؛ زيرا ممكن است هنگام تركيدن، باعث ترس و وحشت آنان شود و نيز به صورتشان صدمه بزند.
در اسباب‏بازى‏هاى داراى سوراخ‏هاى كوچك، احتمال گير كردن انگشت كودك و در اسباب‏بازى‏هاى ريسمان‏دار، امكان پيچيده شدن به دور گردن او وجود دارد؛ پس به اين نكات امنيتى توجه كنيد.
نسخه چاپی