پرسش :

پسر 3 ساله‏ام با اسباب‏بازى‏هايش كمتر بازى مى‏كند و بيشتر با وسايل منزل ور مى‏رود. علت چيست و چه بايد كرد؟


پاسخ :
ج: اين رفتار او ممكن است به جهت دلزدگى از اسباب‏بازى‏ها باشد. اگر در خريد اسباب‏بازى زياده‏روى مى‏كنيد، از ميزان آن بكاهيد. كودكانى كه اسباب‏بازى فراوانى در اطراف خود مى‏بينند، به اشباع مى‏رسند و ديگر از آن‏ها لذت نمى‏برند.
اسباب‏بازى‏هاى موجود را هم به طور كامل در اختيارش قرار ندهيد. اسباب‏بازى‏ها را تقسيم كرده، تعداى را در اختيارش بگذاريد و تعدادى را پيش خود نگه داريد. مى‏توانيد به فرزندتان بگوييد كه مثلا شما فروشنده مغازه اسباب‏بازى هستيد و او مى‏تواند پس از مدتى، اسباب‏بازى‏هايش را با اسباب‏بازى‏هاى موجود در مغازه به صورت معامله پاياپاى عوض كند.
حبس و نگهدارى برخى اسباب‏بازى‏هاى قديم كه مدت زيادى در اختيار او بوده، جذابيت اوليه‏اش را براى فرزندتان بر مى‏گرداند.
علت ديگر بى‏توجهى فرزند به اسباب‏بازى‏ها ممكن است اين باشد كه اسباب‏بازى، خوب و جالب است؛ اما بازى با آن در توان او نيست؛ يعنى با سن او تناسب ندارد؛ پس در خريد اسباب‏بازى به اين نكته (تناسب با سن) نيز توجه كنيد.
گاهى فرزند ما براى بازى با برخى اسباب‏بازى‏ها به كمك ما نياز دارد؛ پس بر بازى او نظارت كنيد تا هنگام نياز از راهنمايى شما بهره‏مند شود.
دليل ور رفتن او با وسايل منزل (راديو، تلفن، دستگاه كنترل از راه دور و...)، افزون بر بى‏رغبتى‏اش به اسباب‏بازى‏ها، ممكن است نهى بيش از حد شما در دست زدن به اين گونه وسايل باشد. يادتان باشد كه انسان بر آنچه منع مى‏شود، حريص‏تر خواهد شد (الانسان حريص على ما منع)؛ **زيرنويس=تفسير شريف لاهيجى، ج 1، ص 292.@ پس اگر ور رفتن با اين وسايل، ضرر جدى به آن‏ها نمى‏زند، اجازه دهيد در حضور و با نظارت خودتان، كنجكاوى‏اش را ارضا كند.
نسخه چاپی