پرسش :

با توجه به مدت كوتاه امامت امام حسن عسكری(ع) و با توجه به اینكه امام در این مدت تحت مراقبت شدیدی بودند جرا غیبت از زمان امام حسن عسكری(ع) آغاز نشد؟


پاسخ :
اگر چه سوال شما كمی ابهام دارد، دست كم دو احتمال در مورد آن مطرح است. ما جواب آن را تقدیم می داریم:
الف- احتمال اول اینكه مراد شما آن است كه چرا امام حسن عسكری (ع) مثل امام زمان غائب نشدند. جواب آن روشن است چرا كه دستگاه حكومتی ترس و وحشتی از ناحیه امام عصر (عج) داشتند و او را خطر جدی تلقی می كردند و می دانستند كه این امام است كه بساط كفر و ظلم را برمی چیند ولی در مورد امام حسن عسكری چنین برداشتی نداشتند.
ب- چرا امام عصر (عج) در عصر امام حسن عسكری غائب نشدند در جواب گفته می شود كه اولا:امام عصر (عج) در عهد امام حسن عسكری مسئولیت امامت را به عهده نداشتند و بعد از شهادت امام حسن عسكری این مسئولیت متوجه آنان می شود و ثانیااینكه:در این مدت پنج سال كه امام حسن عسكری در قید حیات بودند از وجود شریف ایشان بشدت محافظت می شد و جز برای خواصی از اصحاب آن حضرت ظاهر نمی گشتند و غیبت محصول شرایط ویژه (از جمله حفظ و صیانت آخرین حجت الهی و ذخیره الهی برای بشر) بود كه تنها برای امام عصر (عج) فراهم آمده بود و برای دیگر اولیاء الهی از ائمه اهل بیت علیهم السلام این شرایط فراهم نبود.
منبع: پایگاه حوزه
نسخه چاپی