پرسش :

امام حسن عسکری(علیه السلام) با چه كسی ازدواج كردند؟


پاسخ :

1- امام حسن عسكری علیه السلام بابانویی شایسته به نام «نرجس‏»[1] ازدواج نمودكه به نام‏های دیگری چون «سوسن‏»[2] ، «صیقل‏»[3] یا «صقیل‏» و «ملیكه‏»[4] نیز نامیده شده است .[5]او دختر «یوشعا» پسر قیصر روم و از نوادگان «شمعون‏» یكی از حواریان مسیح علیه السلام بود كه به طریقی معجزه‏آسا از سوی خداوند برای همسری امام یازدهم برگزیده شد.[6] هنگامی كه «نرجس‏» در روم بود خواب‏های شگفت‏انگیزی دید، یك‏بار در خواب پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت مسیح علیه السلام را دید كه او را به عقد ازدواج امام حسن عسكری علیه السلام درآوردند، و در خواب دیگری، شگفتی‏های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مسلمان شد، اما اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می‏داشت. تا آنگاه كه میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر خود به همراه لشكر روانه جبهه‏های جنگ شد. «نرجس‏» در خواب فرمان یافت كه به‏طور ناشناس همراه كنیزان و خدمتكاران به دنبال سپاهی كه به مرز می‏روند برود، و او چنین كرد و در مرز برخی از جلوداران سپاه مسلمانان آنان را اسیر ساختند و بی‏آنكه بدانند او از خانواده قیصر است همراه سایر اسیران به بغداد بردند .
این واقعه در اواخر دوران امامت امام دهم حضرت هادی علیه السلام روی داد[7]، و كارگزار امام هادی علیه السلام نامه‏ای را كه امام به زبان رومی نوشته بود، به فرمان آن گرامی در بغداد به نرجس رساند و او را از برده‏فروش خریداری كرد و به سامرا نزد امام هادی علیه السلام برد، امام آنچه را نرجس در خواب‏های خود دیده بود به او یادآوری فرمود، و بشارت داد كه او همسر امام یازدهم و مادر فرزندی است كه بر سراسر جهان مستولی می‏شود و زمین را از عدل و داد پر می‏سازد. آنگاه امام هادی علیه السلام نرجس را به خواهر خود «حكیمه‏» كه از بانوان بزرگوار خاندان امامت ‏بود سپرد تا آداب اسلامی و احكام را به او بیاموزد و مدتی بعد نرجس به همسری امام حسن عسكری علیه السلام درآمد.[8]
2- ممكن است این تعدد اسامی باعث ابهام و حیرت شما شده باشد و ممكن است ابهام در این باشد كه ایشان رومی است و از خانواده‌ سلطنتی، كه این هم چیزی عجیبی نیست مگر زن فرعون از خانواده سلطنتی نبود ولی با ایمان آوردن به حضرت موسی(ع) و كشته شدن در این راه نمونه ای برای مؤمنین شد. و این نشان می‌دهد كه می‌توان از محیط فاسد تأثیر نپذیرفت. اگر انسان خود اراده كند و از خدا كمك بگیرد خدا او را در همان محیط فاسد هم حفظ می‌كند.
پی نوشتها:
[1]«نرجس‏» نام گلی از دره تك‏لپه‏ای‏ها، و سردسته گیاهان تیره نرگسی است، كه گل‏هایش منفرد و در انتهای ساقه قرار دارد . (فرهنگ معین، ج‏4، ص‏4702)
[2] «سوسن‏» نام گلی فصلی و درشت‏به رنگ‏های مختلف است . اصل این گل از اروپا و ژاپن و آمریكای شمالی و هیمالیاست . (همان، ص‏1954)
[3] «صیقل‏» هر شئ نورانی، صیقلی و جلا داده شده را می‏گویند . بنا به گفته شیخ صدوق و شیخ طوسی، پس از آنكه حضرت نرجس خاتون به ولی‏عصر علیه السلام حامله شد او را صیقل نام نهادند . (ر . ك: الصدوق، محمدبن علی‏بن الحسین، همان، ص‏432; الطوسی، محمدبن الحسن، كتاب‏الغیبة، ص‏241).
[4]«ملیكه‏» به معنای ملكه و شهبانوست .
[5] ر . ك: الصدوق، محمد بن علی بن الحسین، همان، ص‏432 .
[6] ر . ك: همان، ص‏423 - 417; الطوسی، محمدبن‏الحسن، كتاب‏الغیبة، ص‏128 - 124; المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‏51، ص‏11 - 6 .
[7]در كتاب تاریخ العرب و الروم آمده است در سال 247 ق . جنگ‏هایی بین مسلمانان و رومیان درگرفت و غنایم بسیاری به چنگ مسلمانان افتاد . در سال 248 ق . نیز «بلكاجور» سردار مسلمانان با رومیان جنگید و طی آن بسیاری از اشراف روم اسیر شدند . (ر . ك: نازیلیف، تاریخ‏العرب و الروم، ترجمه محمد عبدالهادی شعیره، ص‏225) . ابن اثیر نیز طی حوادث سال 249 ق . می‏نویسد: جنگی میان مسلمانان به سركردگی «عمربن‏عبدالله اقطع‏» و «جعفربن‏علی صائقه‏» با قوای روم كه شخص قیصر نیز در آن جنگ شركت داشت روی داد . (به نقل پیشوای دوازدهم حضرت امام حجة بن الحسن المهدی علیه السلام ص‏27 - 26) از: هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق،
[8]همان، ص‏27 - 26 . با استفاده از فصلنامه موعود شماره 28 .
منبع: پایگاه حوزه
نسخه چاپی