پرسش :

بعد از امام جعفر صادق علیه السلام چه اتفاقی رخ داد؟ من از یكی از برادران اثنی عشری شنیدم كه اسماعیل به عنوان امام منصوب شد و او از دنیا رفت و لذا امام موسی كاظم علیه السلام پس از او به عنوان امام گمارده شد.


پاسخ :
نكاتی را در رابطه با مطالب شما طرح می‌كنیم.
اسامی ائمه دوازده‌گانه از قبل مشخص و افراد آن معین بوده‌اند و هرگز بر خود ائمه علیهم السلام كه معصوم بودند این مسئله مشتبه نمی‌شد. و آنان كاملاً در جریان امور بودند و تمام این جزئیات از پیامبر اكرم (ص) به آنان رسیده بود.
مطلبی كه در مورد اسماعیل و امام كاظم (ع) و سید محمد و امام هادی (ع) نقل شده است به این معناست كه امام علیه السلام حقیقت را می‌دانست ولی چون مثلاً اسماعیل ولد اكبر بود عامه مردم خیال می‌كردند كه او امام است ولی با از دنیا رفتن اسماعیل در عصر امام صادق (ع) و با از دنیا رفتن سید محمد (رض) در عصر امام نقی (ع) (امام دهم) این حقیقت بر مردم روشن شد كه اسماعیل و یا سید محمد امام نیستند بلكه امام بعد از امام جعفر الصادق (ع) امام موسی الكاظم (ع) است یا امام بعد از امام هادی (ع) امام حسن عسكری علیهم السلام است.
اسامی ائمه علیهم السلام حتی در كتب آسمانی كاملاً تبین شده است و روایات فراوانی این حقیقت را ثابت می‌نمایند برای شرح و تفصیل در این زمینه می‌توانید به كتاب شبهات و ردود السید سامی البدری الحلقه الأولی مراجعه فرمایید.
باید در نظر داشت كه عصر این دو امام همام وضعیت شیعیان در چه حالتی بوده است وفشارهای حكومت وقت و جوسازیها و مشكل تراشی‌ها و فتنه‌گری عده‌ای خودخواه و مشتعل شدن هواهای نفسانی و جاسوسیها و بالأخره حكومت صددرصد پلیسی بنی العباس خود فضا و محیط را آلوده می‌كرد و زمینه را برای فهم حقیقت مشكل می‌كرد.
منبع: پایگاه حوزه
نسخه چاپی