پرسش :

اگر امام مالك و امام ابوحنيفه فقه را از امام جعفر صادق(ع) ياد گرفته بودند، چرا نظري غير از نظر امام جعفر صادق داشتند؟ آيا مالك و ابوحنيفه شيعه بودند؟ اگر اينگونه است پس امام صادق هم شيعه نبوده است؟


پاسخ :
مخالفت شاگردان با نظريات استاد نه تنها در سنت و سيره علماء و بزرگان ديني بوده و هست، بلكه در حوزه‌هاي غير ديني، هم اين منش از ديرباز وجود داشته كه شاگردان بعد از رسيدن به درجه‌اي از درجات علمي، گاهي كاملاً با نظرية استاد مخالفت مي‌كرده‌اند، حال اين مخالفت يا به حق بوده يا ناصواب. و نمونه‌هاي آن در طول تاريخ بسيار مشاهده مي‌شود، از جمله در فلاسفة يونان باستان.
بنابراين جاي تعجب نيست كه در حوزة فقه امام صادق(ع) شاگرداني به مخالفت با استاد بپردازند، و امروز هم در حوزه‌هاي علميه بخصوص در فقه چنين سيره‌اي دنبال مي‌شود.
و اما در مورد ادعاي شما، بايد به عرض برسانيم كه آنقدر اين ادعا واضح البطلان است كه نيازي به اثبات و استدلال ندارد و به نظر مي‌رسد اين ادعا به دور از عقل و منطق است، چرا كه همه مي‌دانيم، فقه مذهب شيعه مبتني بر آراء و نظريات امام صادق(ع) مي‌باشد آن وقت چطور ممكن است، موسس اين مكتب فقهي، خود شيعه نباشند؟!
منبع: پايگاه حوزه
نسخه چاپی