پرسش :

چرا به مصائب امام حسين (ع) اهميت بيشتري داده مي شود ؟ آيا امام حسين (ع) بالاتر از امامان ديگر بوده است؟


پاسخ :
1. چهارده معصوم حقيقت واحدي دارند، به تعبير ديگر «كلهمنور واحد» هستند،همه آنها جلوه كاملي از صفات الهي‏اند كه هركدام بنابرشرايط زمان، بروز و جلوه خاصي داشته‏اند.اتحاد نوري معصومين‏«عليهم السلام‏» به صراحت در روايات بسياري از سني و شيعه وارد شده است، براي مثال: قال الله تعالي : "يا محمد انيخلقتك و خلقت عليا و فاطمة و الحسن و الحسين و الائمة من ولده نورا من نوري و عرضتولايتكم علي اهل السماوات و الارض، فمن قبلها كان عندي من المؤمنين و من جحدها كانعندي من‏الكافرين يا محمد لوان عبدا من عبيدي عبدني حتي ينقطع و يصير كالشن الباليثم اتاني جاحدا لولايتكم ما غفرت له حتي يقرب بولايتكم...[1]حديثفوق از احاديث معراجي است كه حق تعالي خطاب به حضرت رسول‏«صلي الله عليه وآله‏»مي‏فرمايد: اي محمد! من تو و علي، فاطمه، حسن، حسين و ائمه نسل حسين را از نور خودآفريدم و ولايت ‏شما را بر اهل آسمانها و زمين عرضه داشتم، پس هر كس آن را بپذيرد،در پيشگاه من از مومنان بشمار مي‏آيد و هر كس آن را انكار كند، نزد من از كافرانمحسوب مي‏گردد. اي محمد! اگر بنده‏اي از بندگانم سر برآستان عبوديت من بسايد تابدانجا كه جسمش فرسوده و نزار شود سپس در حالتي نزد من آيد كه منكر ولايت ‏شما باشد،هرگز او را نخواهم آمرزيد تا آنكه به ولايت ‏شما تقرب جويد...
البته در ضمير ناآشكار و آشكار هر مؤمني محبت پيغمبر خدا، امير المؤمنين،حضرت زهرا و ساير ائمه هدي هست وهمه مومنين با يادآوري اين مصائب متاثر مي­شوند،ولي براي بعضياز آنها جريانهايي پيش آمده است كه آن جريانها توانسته لا اقل قسمتي از واقعيت آنهارا نشان دهد و بارز و ظاهر كند.و الا فرق نمي‏كند،همه آنها نور واحد هستند. امامحسين عليه السلام در قضايا و مسائل عاشورا از وجود مقدسش آنقدر فضائل ظهور و بروزكرد كه امكان ندارد كسي واقعا مؤمن باشد و در عمق دل و روحش امام حسين عليه السلامرا دوست نداشته باشد.
2. طبق روايات زيادي كه در بيان مصائب وارده بر معصومين(س) رسيده و طبق زيارات متعدده امام حسين(ع) مانند زيارت عاشورا، زيارت اول و نيمه ماه رجب و.... هيچ مصيبتي به عظمت و بزرگي مصيبت اباعبدالله(ع) و واقعه عاشورا نمي رسد.
از اهتمام ساير ائمه معصومين(س) بر حفظ ونگهداري و بزرگداشتن واقعه عاشورا نيز مي توان اين نكته را استنباط كرد، گرچه اهداف واقعي از اين برنامه چيزي ديگري بوده است.
پی نوشت:
[1]بحارالانوار ، ج 36، ص 261
منبع: پايگاه حوزه
نسخه چاپی