پرسش :

حضرت زهرا(س) در چه سالي و چرا و چگونه به شهادت رسيدند ؟


پاسخ :
ترديدي نيست كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در سال يازدهم هجري وفات نمودند. اما در تعيين روز و ماه اختلاف زيادي وجود دارد كه بعضي تا 39 قول شمردند[1]. ولي آنچه ميان اين اقوال مشهورتر است يكي 13 جمادي الاولي است، و ديگري سوم جمادي الثاني. چون رواياتي كه مي گويند حضرت فاطمه 75 روز پس از رحلت پيامبر به شهادت رسيدند و نيز رواياتي كه مي گويند آن حضرت 95 روز پس از پيامبر زنده بودند بيشتر و مشهورتر است.
اما علت شهادت آن حضرت:
امام صادق عليه السلام فرمود: در اثر ضرباتي كه قنفذ بر پيكر نازنين زهرا عليها سلام وارد ساخت سقط جنين كرد و بدان علت پيوسته رنجور و ضعيف مي گشت تا اينكه بستري شد. و امير المؤمنين و اسماء بنت عميس از آن حضرت پرستاري مي نمودند.[2]
البته علت رنجوري و ناتواني روز افزون زهرا عليها السلام تنها بيماري نبوده، بلكه علاوه بر آن ناراحتي هاي روحي و غم و غصه هاي قلبي آن حضرت بود كه در اثر بروز مشكلات براي جهان اسلام پيش آمده بود. و رفته رفته اسلام حقيقي از مسير اصلي خود منحرف مي گشت، و شالوده هاي اختلافات و درگيري ها ميان امت اسلامي پي ريزي مي شد و وحدت و اتحاد ميان مسلمانان رخت بر مي بست. امثال اين افكار ناراحت كننده بوده كه زهراي عزيز را رنج مي داد و روز به روز رنجورتر و ضعيف تر مي شد[3]. تا منتهي به شهادت ايشان گشت.
پی نوشتها:
[1]بانوي نمونه اسلام، ابراهيم اميني، ص 197.
[2] دلائل الامامه، ص 40- بحار الانوار، ج 43، ص 170 و 211.
[3] بانوي نمونه اسلام، ص 188.
منبع: پايگاه حوزه
نسخه چاپی