پرسش :

ما در كتاب ها خوانده ايم بانويي كه در دهكده اي در پرتغال ديده شد به بچه هايي كه ايشان را ديده اند گفته كه هر روز تسبيح بگويند، آيا شما مي دانيد كه ايشان به آنها چه فرموده اند و چرا به ايشان بانوي تسبيح مي گويند.


پاسخ :
راجع به واقعه معروف به «تجلي بانوي تسبيح» در سال 1917 ميلادي در شهر «فاطيما»ي پرتغال، آرا و تحليل هاي متفاوتي بيان گرديده است. هر چند علماي مذهب شيعه هيچ گاه نخواسته اند حقانيت ديني خود را به چنين وقايعي پيوند بزنند، اما بخاطر معروفيت اين واقعه، و همچنين تاثيري كه مي تواند در مورد بخشي از افراد داشته باشد، مي گوييم: مسلمين عموما نسبت به حضرت مريم مقدس به عنوان بانويي پاكدامن مي نگرند كه داراي شأن و احترام ويژه اي است. (آيات متعددي از قرآن مجيد و حتي ناميدن سوره اي از قرآن به نام اين بانوي بزرگ، گواه مناسبي است بر اين مساله) و تجلي وي را در زمان حاضر بعيد نمي­دانند، اما با اين وجود ظاهر امر نشان مي­دهد كه آن واقعه مختص به سرور زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا «س» دختر عظيم الشأن حضرت محمد (آخرين فرستاده الهي) مي­باشد و ناميدن آن شهر كه سابقا دهكده­اي بيش نبوده به اين نام، با وجود اينكه دليلي بر اينكه اين نام پيش از اين واقعه نيز بر آن دهكده كه امروزه شهري شده است اطلاق مي­شده وجود ندارد، شاهد گويايي بر اين امر تلقي مي­گردد و همچنين اوصافي كه براي آن بانوي تجلي يافته برشمرده­اند عموما در مورد حضرت فاطمه صدق مي­كند و بنابراين مسئله، روشن است كه مصداق بانوي تسبيح به دست، حضرت فاطمه مي­باشد. چرا كه طبق روايات، تسبيح دانه دار ابتدا توسط اين بانوي مقدس براي شمردن اذكار ياد داده شده توسط پدر بزرگوارش، پيامبر اسلام، در عالم اسلام مطرح گرديده است.[i]و دليل محكمي وجود ندارد كه در زمان حضرت مريم «ع»، براي شمردن اذكار، تسبيح بكار برده مي­شده و با اينكه كيفيت اذكار زائرين زيارتگاه "فاطيما" هنوز روشن نيست، اما به دست داشتن تسبيح توسط آن زائران دليل يا قرينه­اي است در مورد اين امر، همچنانكه ما مسلمانان نيز به هنگام تشرف به زيارتگاه­هايمان، تسبيح دانه­دار به دست مي­گيريم كه اين خود نشان مي­دهد كه هر دو دستور العمل از يك منبع صادر شده است و يا يكي از ديگري اقتباس شده است.
در مورد پيام آن بانوي تجلي يافته به پاپ، آن گونه كه واتيكان بعدها اظهار كرد، اين بود كه «براي پايان يافتن جنگي كه در جريان است (جنگ جهاني اول) دعا كنيد».
اما ظاهرا پيام آن بانوي مقدس بيشتر از اين بوده است كه اميد داريم اين پيام آنچنان كه بوده است و بدون تحريف در دسترس همگان قرار گيرد.
پی نوشت:
[1]-من لا يحضره الفقيه، ص 67- علل الشرايع، ص 128، باب 88- صحيح بخاري، ج 2، ص 259.
منبع: پايگاه حوزه
نسخه چاپی