پرسش :

با کودکاني که رفتارهاي عجيبي ناشي از ترس و وحشت نامعقول از خود نشان مي دهند. چه بايد کرد ؟


پاسخ :
1 ـ ترس کودکان دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد که ابتدا بايد اين علل شناسايي شوند . گاهي ايجاد يک تغيير بزرگ در زندگي کودک که براي او غير قابل هضم است ، مثل تغيير محل سکونت يا مرگ يکي از والدين سبب مي شود تمرکز روحي کودک به هم بريزد و اين آشفتگي رواني خود را در ترس از چيزهاي مختلف نشان بدهد .
2 ـ گاهي کودک ، ترس را در محيط خانواده آموزش مي بيند . مثلاً مادري که به شدت از سوسک مي ترسد ، مي تواند تاثير زيادي روي کودک بگذارد و باعث وحشت او هم بشود .
3 ـ در پاره اي از مواقع ، اقدامات تربيتي غلط والدين ، ترس را در کودک به وجود مي آورد . به طور مثال وقتي مادري کودکش را براي وادار کردن به خوردن قرص ، از زدن آمپول مي ترساند ، اين کودک براي هميشه از آمپول خواهد ترسيد يا هنگامي که يک پدر کودکش را تهديد به انداختن در انباري تاريک خانه مي کند ، او را هم از انباري و هم از تاريکي ترسانده است !
4 ـ در بعضي از اوقات نيز عوامل محيطي کاملاً خارج از دسترس والدين باعث ايجاد ترس در کودکان مي شود . به طور مثال کودکي که شاهد يک تصادف فيجع بوده ، احتمالاً دچار ترس هاي غير طبيعي خواهد شد .
5 ـ مهمترين نکته اي که روان شناسان در اين زمينه به والدين توصيه مي کنند آن است که براي درمان ترس کودکان دچار عجله نشوند . اگر ظرف دو سال ترس کودک از مساله اي برطرف نشد ، مي توان مراحل درمان او را با حوصله و خونسردي آغاز کرد .
6 ـ يک نکته بسيار مهم ديگر آن است که والدين به هيچ وجه نبايد کودکان شان را به خاطر ترس هاي نامعقولي که دارند تحقير کنند : « خاک بر سرت ، تاريکي هم ترس دارد ؟ بدبخت ترسوي بي عرضه ! » مسلماً چنين اقداماتي علاوه بر آسيب هاي رواني جانبي ، ترس را هم در کودکان افزايش خواهد داد .
7 ـ مادام که عامل اصلي ايجاد کننده ترس از بين نرود ، نمي توان به بهبود وضع کودک خوش بين بود . وقتي هنوز مادر از سوسک مي ترسد يا پدر کودک را از انباري مي ترساند ، مراجعه به روان پزشک هم چندان سودمند نخواهد بود .
8 ـ با کودک هم ذات پنداري کنيد . ماو را درک نماييد . آنچه او از آن مي ترسد ، براي شما عجيب و واقعاً خنده دار است ، اما براي او حقيقتاً ترسناک مي باشد .
9 ـ با بازي کردن هم مي توان ترس کودک از برخي موارد را بر طرف کرد . مثلاً براي کودکي که از آمپول مي ترسد ، مي توان طي يک بازي شيرين و جذاب ترتيبي داد تا او آمپول زدن را به طور مصنوعي آزمايش کند .
نسخه چاپی