پرسش :

چگونه وبلاگ نويسی کنيم؟


پاسخ :
اين روزها وبلاگ نويسي يکي از پرطرفدارترين سرگرمي هاي جوانان کامپيوتر دوست ماست. اما وبلاگ ها را چگونه بايد نوشت تا بيشتر مورد توجه بازديد کنندگان قرار بگيرند؟ مطالبی که در ادامه می آید به شما در اين راستا کمک رسان خواهد بود.
وبلاگ ها، ويکي ها و گروه هاي مباحثه با ايجاد محيط نوشتاري غير رسمي و تعاملي، فاصله ميان نويسنده و خواننده را از بين مي برند. از اين فرصت استفاده کنيد و با تميز، پويا و محاوره اي نوشتن مطالب‌تان، به آنها چنان احساس راحتي را القا کنيد که تصور کنند در لابه لاي کلمات شما با دوست نزديک شان سخن می گويند.

ـ وبلاگ نويسي
بلاگرهاي بزرگ از روي اطلاع و استناد شخصي و با صداي زنده و صادق سخن مي گويند. آنها با ارسال پست هايي که خواننده را به اظهار نظر ترغيب مي کند، فضاي مناسبي براي ايجاد محاوره هاي مولد به وجود مي آورند. براي نوشتن يک وبلاگ خوب، راجع به موضوعاتي بنويسيد که در موردشان اطلاعات کافي داريد و به آنها علاقمنديد. بايد در مورد موضوع ، خوب تحقيق کنيد و گزارش هاي تان را کامل بنويسيد. مهارت هاي مقاله نويسي تان را به خدمت بگيريد و با استفاده از راوي اول شخص، خواننده را به فضايي راحت ، صادقانه و پر کشش ببريد. وقتي چيزي را نمي دانيد، از اذعان به بي اطلاعي نترسيد. بلاگرهاي بزرگ، پست خود را جمله آغازين يک مکالمه مي بينند نه سخن پايانی.

ـ ويکی ها
ويکی ها نهايت کار با گروه هاي کاري هستند. از استفاده از اول شخص اجتناب کنيد و نوشته هاي خود را با لحن و جريان مقاله موجود همگون سازيد. ويکي ها به طور معمول جاي اظهار نظرهاي شخصي و تحليل نيستند. حقايق و موارد بحث انگيز را با زبان واضح ، شسته رفته و بي طرف بيان کنيم.

ـ گروه هاي مباحثه
اداره ی يک گروه مباحثه خوب مثل ميزباني يک برنامه راديويي است. سوال هايي مطرح نکنيد که جواب شان بله يا خير باشد. از حکايت هاي شخصي افراد بپرسيد. درک کنيد که مردم گه‌گاه نياز به پرسه زدن و درددل کردن دارند، اما سعي کنيد بيش از آنکه از موضوع اصلي منحرف شويد، رشته ي بحث را دوباره در دست بگيريد و مهم‌تر از همه تحريک بحث را دوباره در دست بگيريد و مهم‌تر از همه تحريک بحث را حفظ کنيد.
هيچ کس نمي تواند يک گروه مباحثه را 24 ساعته و 7 روز هفته فعال نگاه دارد. شما براي حفظ گروه تان، به کمک اعضاي گروه و نرم افزارتان نيازمنديد، اما مي توانيد با پرسش ها و اظهار نظرهاي حساب شده مثال خوبي براي ديگر اعضاي گروه باشيد.

ـ چند توصيه کلی

هر چه کوتاه‌تر بهتر:
خوانندگان نويسندگاني را مي پسندند که وقت شان را هدر نمي دهند. براي بيان افکارتان از زبان ساده و مستقيم استفاده کنيد. اين نوع بيان به مراتب ارتباط بهتري با مخاطب برقرار مي کند تا نمايش کلمات و اصطلاحات قلمبه سلمبه اي که سر کلاس هاي کسالت آور ادبيات به خوردمان مي دادند.

افعال معلوم:
«انجام نده » نه « انجام داده خواهد شد».
جملات مجهول را براي زماني نگه داريد که فاعل را نمي شناسيد، مثل گزارش هايي که از دادگاه ها و جرايم تهيه مي کنيد. حتي در آن صورت هم سعي کنيد تا حد امکان ماجرا را با افعال معلوم بيان کنيد.

افعال شديد:
بهترين افعال آنهايي هستند که حرکت را نشان مي دهند. اگر حين نوشتن متوجه شديد که زنجيره اي از افعال ارتباطي ضعيف به کار برده ايد، لحظه اي درنگ کنيد و درباره ي اتفاقي که در پست تان روي مي دهد بينديشيد و يک بار ديگر مطلب تان را فقط با استفاده از اسم و فعل چک نويس کنيد تا به واژگان بهتري براي مطلب تان برسيد.

منابع استنادي:
اگر به خوانندگان منبع اطلاعات تان را معرفي نکنيد، بسياري از آنها تصور مي کنند که آن را ازخودتان در آورده ايد. شما که اين کار را نکرده ايد ؟ نه؟ مشخص ساختن منبع براي شما اعتبار ايجاد مي کند. چون به خوانندگان اين حس را مي دهد که چيزي براي پنهان کردن نداريد و هر زمان که لازم باشد مي توانند کار شما را چک کنند.

هايپرلينک کردن مفهومي:
مطالب آنلاين بايد به حالت شاخه اي ارائه شوند تا خواننده اجازه پيدا کند از يک مطلب به مطلب ديگري رفته و محتوايي مکمل يا با جزئيات بيشتر، بسته به ميزان علاقمندي خود پيدا کند. تقريباً همه کارهاي روزنامه نگاران منبع دارد. اما در شرايط آنلاين براي نويسنده اين امکان وجود دارد که خواننده را مستقيماً به منابع مکمل لينک بدهد. در زماني که گزارش مي دهيد URL هاي منابع را يادداشت کنيد و سپس با استفاده از هايپرلينک آنها را در مطلب تان جا دهيد.
سعي کنيد تا حد ممکن از آوردن خود URL ها و عبارت «اينجا را کليک کنيد» استفاده نکنيد. شما مي توانيد با کمي حوصله اسامي مناسبي براي هر URL پيدا کنيد.

قالب بندي:
با استفاده از ليست ها، سرتيترهاي توپر و ديگر ابزار قالب بندي HTML به صفحات تان رنگ و لعاب دهيد.

URL تک موضوعي:
اگر در سايت تان از سيستم هاي تبليغاتي موضوعي مثل Google Ad Sense استفاده مي کنيد، با محدود کردن هر URL به يک موضوع مي توانيد به نرم افزار کمک کنيد تا مناسب ترين آگهي هاي مرتبط با موضوع صفحه شما را انتخاب کند.

کنترل ديکته:
هميشه بعد از پايان کار نوشتن پست جديدتان، ديکته کلمات تان را دستي يا با استفاده از نرم افزارهاي کنترل ديکته چک کنيد.
نسخه چاپی