پرسش :

تمبر هندي چه خواصی دارد؟


پاسخ :
مهم ترين مواد شناخته شده موجود در تمبر هندي ترکيبات اسيدي از جمله اسيد سيتريک، ماليک و تارتاريک و مواد معدني نظير پتاسيم و کمي پکتين است.در پوست درخت تمبرهندي نيز مقداري تانن وجود دارد و سرشاخه هاي جوان و سبز اين درخت داراي مقادير زيادي ويتامين هاي گروه Bاست.
از قديم معتقد بودند که تمبرهندي مثل يک ملين و مسهل عمل مي کند اما تحقيقات سال هاي اخير اثرات ديگري را براي آن به اثبات رسانده اند از جمله اينکه خاصيت ضد درد، ضدباکتريايي و ضد ويروسي داشته و براي از بين بردن انگل ها و کرم هاي بدن توصيه مي شود. علاوه بر تمامي خواص ياد شده، اين ميوه يک اشتها آور بوده و منبعي از آنتي اکسيدان ها نيز به حساب مي آيد. خوردنش به همراه غذا به هضم آن کمک مي کند. به علاوه مصرفش براي کاهش تهوع کمک کننده بوده بنابراين اضافه کردن آن به غذا به خصوص در وعده غذايي افرادي که مشکل گوارشي دارند، توصيه مي شود.»
تمبرهندي آنتي اکسيدان دارد. اين ميوه حاوي مقاديرقابل ملاحظه اي کاروتن، ويتامين Cو برخي فلاونوييدهاست. به طوري که مي تواند جايگزين خوبي براي ويتامينC درافرادي باشد که دچار کمبود اين ويتامين هستند اما فراموش نکنيد که خشک شده اين ميوه داراي مقادير کمتري از اين ماده مغذي است. اگر زياد سرما مي خوريد، مي توانيد براي کاهش دفعات بيماري و بهبودي سريع تر، درميان وعده هايتان تمبرهندي ميل کنيد. در ضمن،اگر دچار گلودرد شده ايد، مي توانيد تمبرهندي را در آب حل کرده و قرقره کنيد تادرد گلويتان به سرعت بهبود يابد.
بسياري از اختلالات گوارشي از جمله اختلالات صفراوي با مصرف تمبرهندي بر طرف مي شود و افرادي که کلسترول خون شان بالا است، مي توانند براي کاهش چربي خون شان تمبرهندي بخورند. بنابراين، براي داشتن قلب سالم عادت به خوردن تمبر هندي هاي خشک شده به دليل نداشتن حتي مقدارجزيي نمک، به افراد مستعد به خصوص ميانسالان پيشنهاد مي شود.
نسخه چاپی