پرسش :

کدام داروهاي گياهي براي التهاب مفاصل مفید است؟


پاسخ :
پنجه شيطان
پنجه شيطان يک گياه آفريقايي است که نام خود را از چنگال‌هاي پنجه‌اي شکل موجود بر ميوه خود گرفته است. قسمت توپر ميوه در پزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد. فعاليت دارويي پنجه شيطان به گليکوزيدهاي ايريدوييد (iridoid)آن به ‌ويژه "هارپاگوزيد" مرتبط است.
تصور مي‌شود پنجه شيطان اثرات ضد التهابي داشته باشد. در سه بررسي باليني با کيفيت متوسط تا بالا، محصولات حاوي 2 تا 5/2 درصد هارپاگوزيد، مورد ارزيابي قرار گرفت. استفاده از اين ترکيبات به تنهايي يا همراه با داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (NSAIDs) سبب کاهش علايم درد ناشي از استئوآرتريت(التهاب مفاصل) شده، به خوبي تحمل مي‌شود. پنجه شيطان ممکن است سبب عوارض جانبي نظير اسهال، درد شکم و واکنش‌هاي پوستي شود.
در يک بررسي، وقوع پورپورا*(purpura) در يک بيمار تحت درمان با وارفارين گزارش شد. هر چند پنجه شيطان اميدوارکننده به نظر مي‌رسد، ولي قبل از توصيه به مصرف آن، درباره اثربخشي و بي خطريِ درازمدت دارو، به شواهد بيشتري نياز داريم.
زردچوبه
زردچوبه، ادويه‌اي است که در پودر کاري(زردچوبه هندي) موجود است. ماده فعال دارويي آن، رنگدانه‌اي به نام "کورکومين" است که سبب ايجاد رنگ زرد در خردل، آبگوشت يا ساير غذاها مي‌گردد.
تصور مي‌شود کورکومين خواص ضد التهابي دارد.
آزمايش هاي باليني اثربخشي زردچوبه براي درمان استئوآرتريت(التهاب مفاصل) را مورد ارزيابي قرار نداده‌اند، با اين حال برخي تحقيقات بالينيِ مقدماتي نشان مي‌دهد که ممکن است زردچوبه علايم آرتريت روماتوئيد را کاهش دهد.
زردچوبه به عنوان يک ادويه غذايي، بي‌خطر است و به نظر مي‌رسد اگر در کوتاه‌مدت و به عنوان دارو نيز به کار گرفته شود، بي‌خطر بوده و به خوبي تحمل مي‌شود. با اين حال، تا زماني که شواهد باليني قابل اعتماد در دست نيست، مصرف زردچوبه براي درمان استئوآرتريت توصيه نمي‌شود.
زنجبيل (Ginger)
زنجبيل ترکيبي است که براي درمان "بيماري حرکت"**( motion sickness) "بيماري صبحگاهي"(morning sickness) به خوبي شناخته شده است.
همچنين سابقه استفاده از آن براي درمان بيماري‌هاي روماتيسمي نظير استئوآرتريت و آرتريت روماتوييد وجود دارد.
زنجبيل ممکن است با مهار يک سري از آنزيم ها در بدن، خواص ضد التهابي داشته باشد. همچنين امکان دارد ساخت پروستاگلاندين‌هاي التهابي را کاهش دهد.
در دو بررسي باليني که توسط شرکت‌هاي سازنده حمايت‌ مي‌شد، ترکيبات خاص زنجبيل مورد ارزيابي قرار گرفت. به نظر مي‌رسد ‌تاثير مصرف اين عصاره‌ها به مدت 3 تا 6 هفته در کاهش درد استئوآرتريت هنگام راه‌افتادن يا ايستادن، از صفر تا متوسط متغير است.
زنجبيل بي‌خطر به شمار مي‌آيد و در بررسي ‌هاي باليني به خوبي تحمل شده است؛ با اين حال شواهد کافي براي توصيه به مصرف زنجبيل براي درمان استئوآرتريت در دست نيست.
پي نوشت:
* پوپورا بيماري است که در آن نقاط بنفش متمايل به قرمز روي پوست يا تغيير رنگ هايي مثل خون مردگي زير پوست ظاهر مي شود.
**بيماري حرکت در اصطلاح همان ماشين گرفتگي است که باعث ايجاد حالت تهوع در فرد داخل اتومبيل در حال حرکت مي گردد.
نسخه چاپی