پرسش :

بـر اسـاس عـقـايـد شيعى همه انبياء عليهم السلام داراى عصمت بوده اند , در حاليكه حضرت آدم عليه السلام از امر خداوند سر پيچيد و همين امر سبب شد خداوند او را ازجنت اخراج كند . هـمـچـنـيـن حـضرت آدم عليه السلام و حواء به ظلم خود اعتراف كرده ازخداوند طلب بخشش نمودند .


پاسخ :
گناه و معصيت منافى با عصمت گناهى است كه در اثر سر پيچى از امرى مولوى صورت پذيرد در حاليكه نهى خداوند از نزديكى به درخت ممنوعه نهى تنزيهى و ارشادى بوده است . در ضمن آنكه آن عالم جاى تكليف نبوده است تا امرى و تكليفى وجود داشته باشد . اعتراف آدم و حوا نيز به ظلم برخود بوده است نه به معصيت و ظلم برخداوند .
منبع: تفسير الميزان،علامه سيد محمد حسين طباطبائى ج 1 ص 130
نسخه چاپی