پرسش :

مـتـديـنـيـن مـى گـويند از اول آفرينش تاكنون هفت يا هشتهزار سال است با آنكه علماى امروز فـرنـگـسـتـان از طبقات الارض و قرائن ديگر چنان دانسته اند كه ميليونها سال براين كره زمين گذشته است ; و جمع بين اين دو چگونه مى شود ؟


پاسخ :
در تـورات يهود عمر جهان را بمدت كم محدود كرده است و چنانكه گفتيم اين تورات راحضرت موسى بن عمران عليه السلام ننوشت , تا كلام او حجت باشد و مورخين مسلمان هم اين مدت را از تـورات بـرداشـتـه اند و در قرآن و احاديث متواتره مدتى براى ابتداى آفرينش معين نيست بلكه از بـعض احاديث استمرار خلقت از اول تا مدت غير محدودمعلوم مى شود كه فرمود پيش از اين آدم باز آدم بود و پيش از آن هم آدم بود وهكذا . و كـلام طبيعيين از جهت ديگر بسيار بعيد است چون دو هزار سال اخير انسان با اين فطانت علوم بسيار استنباط كرد و صنايع بسيار اختراع نمود پس چگونه ميليونها سال بر او گذشت و هيچ نكرد ؟
و معقول تر مينمايد كه اگر گوئيم در اين ميليونها سال بارها انسان در زمين پديد آمده و بتوالد و تناسل بسيار شدند و بعلتى منقرض گرديدند مانند زلزله ها و طغيان آبها و امثال آن و باز و بسته ديـگـر پـديـد آمـدنـد وهكذا , و آنها كه مى گويند انسان بوزينه بود هيچ دليل ندارند و بحدس و تخمين سخنى مى گويند ! منبع : اثبات نبوت، ميرزا ابوالحسن شعرانى
نسخه چاپی