پرسش :

آیا این روایت که در بحار الانوار آمده که (امام علی (ع) فرموده اند اگر کسی زعفران و سعد کوفی و عسل را باهم آمیخته کند و هر روز دو مثقال بخورد چنان حافظه ای بدست می آورد که همگان تصور می کنند که ساحر است) صحیح است یا نه ؟


پاسخ :
بخشی از روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) به ما رسیده است مر بوط به خواص برخی ازگیاهان، دارو ها و غذاها است. در چندین روایات به راه های تقویت حافظه اشاره شده و برای تقویت آن بعضی از غذاها و دارو ها تجویز شده است از آن جمله روایتی است که به آن اشاره کرده اید.در این روایت حضرت علی (ع) فرموده اند:" کسی که کمی زعفران خالص و کمی سعد را با مقداری عسل مخلوط کند و روزانه دو مثقال از آن را بنوشد آنقدر حافظه اش قوی خواهد شد که بیم آن می رود که ساحر شود ."[1]البته طبیبعی است تأثیر کامل این دارو بستگی به فراهم بودن سایر شرایط و نبودن مانع از تأثیر آنها دارد.
برای تقویت حافظه راه ها و دستور العمل های دیگری نیز ذکر شده است.
پی نوشت:
1. بحارالأنوار ج : 59 ص : 273،حدیث73- وَ مِنْهَا عَنْ عَلِيٍّ ع مَنْ أَخَذَ مِنَ الزَّعْفَرَانِ الْخَالِصِ جُزْءاً وَ مِنَ السُّعْدِ جُزْءاً وَ يُضَافُ إِلَيْهِمَا عَسَلًا وَ يُشْرَبُ مِنْهُ مِثْقَالَيْنِ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنَّهُ يُتَخَوَّفُ عَلَيْهِ‏مِنْ شِدَّةِ الْحِفْظِ أَنْ يَكُونَ سَاحِراً.
www.islamquest.net
نسخه چاپی