پرسش :

کودکي 5 ساله دارم که هيچ نوع گوشتي دوست ندارد . لطفاً مرا راهنمايي کنيد که چه طور گوشت را به غذاهاي او بيفزايم که به خوردن آن تمايل پيدا کند ؟


پاسخ :
گرچه گوشت از منابع بسيارخوب براي تامين پروتئين ، روي ، نياسين و مخصوصاً آهن هم ( سريع الجذب ) مي باشد ، ولي لزومي ندارد که حتماً کودکان در هر روز هفته گوشت ميل نمايند و مادران گرانقدر نبايستي با دلهره و نگراني که از اين بابت دارند ، فرزند خود را با التماس و خواهش يا تهديد و تنبيه و زور و اجبار و وعده وعيد وادار به خوردن گوشت نمايند . بهتر است به جاي اين کارها ، اقدامات زيرا را مورد توجه قرار دهند :
1 ـ هر گوشتي را که کودک تمايل بيشتري به خوردن آن دارد ، برگزينند و با سبزيجات معطر دلخواه کودک ، خوراک خوشرنگ و خوش طعمي را فراهم نمايند . توجه داشته باشيد گوشت گوسفند بوي زياد دلنشيني ندارد . اصراري به خورانيدن آن ننماييد و اصولاً عدم به کارگيري زور و اجبار و پيشه نمودن خونسردي و بي اعتنايي نتيجه بهتري دارد .
2 ـ بچه ها گوشت هاي تکه اي و رشته اي را دوست ندارند و از گير نمودن اين رشته ها در بين دندان هاي خود متنفر مي باشند .
3 ـ کودکان معمولاً گوشت هاي چرخ کرده به صورت سس ماکاروني ، مخلوط با سوپ و آش ، به صورت شامي ، کتلت ، همبرگر خانگي ، کوفته و کباب چرخ کرده خانگي را به گوشت لخم ترجيح مي دهند . گاهي تهيه پيتزاهاي خانگي با آرد سبوس دار و به کارگيري خميرمايه و شير در تهيه خمير آنها و ورآمدن طبيعي و گوشت هاي لخم و چرخ کرده با انواع سبزيجات مثل قارچ ، ذرت ، فلفل هاي دلمه اي رنگين ، يکي ديگر از روش هاي موثر جهت خورانيدن گوشت به کودکان مي باشد ، البته افزودن دو يا سه برش نازک کالباس خشک بر روي پنير رنده شده ، مي تواند تمايل کودک را به مصرف گوشت افزايش دهد .
4 ـ در صورتي که هيچ کدام از اين روشها کارساز نباشد ، جهت تامين نياز رشدي کودک با مواد ارزشمندي که در ترکيبات گوشت ها وجود دارد ، مي توان از شير ، تخم مرغ و ماست ، جهت تامين اسيدهاي آمينه ضروري و همچنين بهره گيري از تلفيق دانه ها ، مغزها ، غلات ، حبوبات و انواع سبزيجات پخته و خام مورد پسند کودک همراه با آب ميوه جات حاوي ويتامين C جهت افزايش امکان جذب آهن غير هم موجود در منابع غذايي گياهي ، نيازهاي رشدي ، دفاعي و خونسازي استفاده نمود .
نسخه چاپی