پرسش :

احادیث امام زمان (عج) را با موضوع توکل در چه منابعی می توانیم مطالعه کنیم؟


پاسخ :
بعد از جستجو در متون حدیثی شیعه از امام عصر (عج) درباره توکل روایتی را نیافتیم، اما از آن جا که همۀ ائمه (ع) نور واحدی هستند، و به یک منبع و سرچشمه وصل اند، می توان به سخنان گران قدر سایر ائمه در این موضوع مراجعه کرد و از آنها بهره برد.
از برخی از ائمه (ع)؛ مانند حضرت علی و امام باقر و امام صادق (ع) به علت وجود شرایط اجتماعی و سیاسی مناسب و مساعد احادیث بسیاری باقی مانده است. و از برخی دیگر چون چنین شرایطی فراهم نبوده احادیث زیادی بر جای نمانده است.
حضرت ولی عصر (ع) به علت شرایط اجتماعی و خفقان سیاسی، مدت کوتاهی (حدود پنج سال) در دسترس مردم بودند و آن هم نه در دسترس عموم مردم، بلکه خواص به حضرت دسترسی داشتند. پس از پنج سال نیز غیبت صغرا و کبرا آغاز شد و دست بشریت از وجود مبارکش کوتاه شد. از این رو احادیث کمی از آن حضرت موجود است.
به هر حال از اجداد بزرگوار حضرت ولی عصر (عج) احادیث بسیاری در این موضوع روایت شده است؛ مانند این حدیث که امام باقر (ع) می فرماید: "هر کس بر خداوند توکل کند شکست نمی خورد".[1]
بنابراین، اگر موضوع توکل در روایات اهل بیت (ع) را دنبال می کنید می توانید به منابع و متون روایی شیعه در این زمینه مراجعه کنید.
پی نوشت:
[1]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 68، ص156، مؤسسه الوفاء، لبنان، 1404ه.ق.
http://farsi.islamquest.net


نسخه چاپی