پرسش :

آیا يک مسلمان اهل سنت می تواند دعاهای شيعيان را بخواند؟


پاسخ :
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم[1] "مرا به "دعا" ياد كنيد، تا شما را به" اجابت" ياد كنم‏".
1. دعا يك نوع كسب قابليت براى تحصيل سهم زيادتر از فيض بى‏پايان پروردگار است. به عبارت ديگر، انسان به وسيلۀ دعا توجه و شايستگى بيشترى براى درك فيض خداوند پيدا مى‏كند، بديهى است كوشش براى تكامل و كسب شايستگى بيشتر عين تسليم در برابر قوانين آفرينش است، نه چيزى بر خلاف آن.
از همه گذشته "دعا" يك نوع عبادت و خضوع و بندگى است، و انسان به وسيلۀ دعا توجه تازه‏اى به ذات خداوند پيدا مى‏كند، و همان طور كه همۀ عبادات اثر تربيتى دارد، دعا هم داراى چنين اثرى خواهد بود.
مواهب الاهى بر حسب استعدادها و لياقت ها تقسيم مى‏شود، هر قدر استعداد و شايستگى بيشتر باشد سهم بيشترى از آن مواهب نصيب انسان مى‏گردد.
از این رو مى‏بينيم حضرت صادق، امام ششم شیعیان (ع) مى‏فرمايد: "در نزد خداوند مقاماتى است كه بدون دعا كسى به آن نمى‏رسد".[2]
دانشمندى مى‏گويد: "وقتى كه ما نيايش مى‏كنيم خود را به قوه پايان ناپذيرى كه تمام كائنات را به هم پيوسته است متصل و مربوط مى‏سازيم". وی همچنین مى‏گويد: "امروز جديدترين علم يعنى روان پزشكى همان چيزهايى را تعليم مى‏دهد كه پيامبران تعليم مى‏دادند؛ چرا؟ به علت اين كه پزشكان روانى دريافته‏اند كه دعا و نماز و داشتن يك ايمان محكم به دين، نگرانى و تشويش و هيجان و ترس را كه باعث نيم بيشترى از ناراحتي هاى ما است بر طرف مى‏سازد".[3]
2. مفهوم واقعى دعا
پس از آن كه دانستيم دعا در مورد نارسايي هاى قدرت ما است، نه در مورد توانايى و قدرت، و به عبارت ديگر، دعاى مستجاب دعایى است كه به مضمون: "أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ"،[4] به هنگام اضطرار و عقيم ماندن تمام تلاش ها و كوشش ها انجام گيرد، روشن مى‏شود كه مفهوم دعا درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دایرۀ قدرت انسان بيرون باشد آن هم از كسى كه قدرتش بى‏پايان و هر امرى براى او آسان است. ولى اين درخواست نبايد تنها از زبان انسان صادر شود، بلكه از تمام وجود او برخيزد، و زبان در اين قسمت نماينده و ترجمان تمام ذرات وجود انسان و اعضا و جوارح او باشد.
قلب و روح از طريق دعا پيوند نزديك با خدا پيدا كند، و همانند قطره‏اى كه به اقيانوس بى‏پايان به پيوند اتصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت مى‏يابد اثرات اين ارتباط و پيوند روحانى را به زودى مورد بررسى قرار خواهيم داد.
البته بايد توجه داشت كه نوع ديگری از دعا هست كه حتى در موارد قدرت و توانايى نيز انجام مى‏گيرد، و آن دعایى است كه نشان دهندۀ عدم استقلال قدرت هاى ما در برابر قدرت پروردگار است، و به عبارت ديگر مفهوم آن توجه به اين حقيقت است كه اسباب و عوامل طبيعى هر چه دارند از ناحيه او دارند، و به فرمان او هستند، اگر به دنبال دارو می رويم و شفا از آن مى‏طلبيم بدان جهت است كه او آن اثر را به دارو بخشيده است.
كوتاه سخن اينكه دعا يك نوع خود آگاهى و بيدارى دل و انديشه، و پيوند باطنى با مبدأ همۀ نيكي ها و خوبي ها است، لذا در سخنان حضرت على (ع) مى‏خوانيم: "خداوند دعاى غافل‏دلان را مستجاب نمى‏كند"[5].[6]‏
با توجه به توضیحاتی که داده شد دعا ارتباط قلبی و روحی است از جانب کسی که تمام وجودش نیاز است به سوی کسی که بی نیاز مطلق است و هر چه که باعث زیاد شدن این ارتباط است مطلوب است (البته به شرط این که از دایرۀ شرع بیرون نباشد).
از آن جا که دعاهای وارده از طرف شیعیان، دعاهایی است که از امامان شیعه که همان اهل بیت پیامبر (ص) هستند، به ما رسیده است، و به سفارش پیامبر (ص) تمسک به آنها و پیروی از آنان باعث نجات است،[7] علاوه این که به اعتراف شیعه و اهل سنت آنان در دعا و نیایش سرآمد انسان ها بوده اند، بدیهی است که دعاهای وارده از طریق آنها به واقع و اجابت نزدیک تر است و این یک فرصت مناسبی است که باید آن را غنیمت شمرد.
پی نوشتها:
[1] مؤمن، 60.
[2] اصول كافى، ج 2، ص 338، باب فضل الدعاء و الحث عليه، ح 3.
[3] آئين زندگى، ص 156، نقل از تفسیر نمونه.
[4] نمل، 62.
[5] اصول كافى، ج 2، ص 342، باب الاقبال على الدعاء ح 1.
[6] تفسير نمونه، ج ‏1، ص 641 و 643.
[7] در حدیث مشهور« ثقلین»که در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت به طور متواتر نقل شده است رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند:«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابداً فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»، ترمذی، صحیح ، ج 2، ص 380 ؛احمد بن حنبل، مسند، ج 3، ص 17.
http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی