پرسش :

با توجه به اينكه همه علما شيعه بر حلال بودن ازدواج موقت تاكيد دارند. 1. آيا زن پس از شنيدن و مسجل شدن ازدواج موقت شوهرش به صورت عرفي مي تواند تقاضاي طلاق كند. آيا اين كار شوهر خيانت محسوب مي شود؟ 2. آيا محل يا مركزي كه بتوان از طريق ازدواج موقت، احكام اسلامي را رعايت نمود وجود دارد ؟ 3. دليل اصلي مخالفت زنان با ازدواج دائم و موقت چيست؟


پاسخ :
1. از نظر اسلام شوهر می تواند ازدواج موقت نماید و یا چند همسر اختیار کند و اسلام برای استفادۀ شوهر از این حق، اجازه دادن همسر را لحاظ نکرده است؛[1] لذا این عمل شوهر خیانت محسوب نشده و همچنین زن پس از مسجل شدن آن حق طلاق ندارد؛ زیرا از نظر اسلام حق طلاق به دست مرد است، البته زن می تواند به هر دلیلی تقاضای طلاق دهد اما تقاضای طلاق غیر از داشتن حق طلاق است.
2. در خصوص اینکه آیا مرکزی با این عنوان در زمینۀ ازدواج موقت فعالیت داشته باشد باید گفت ما از وجود چنین مرکزی بی اطلاع هستیم.
3. طبق نظر روانشناسان و محققان تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روانشناسان معتقداند كه زنان به طور طبيعي "تك شوهرگرا" هستند و از تنوع همسر گريزانند و خواستار پناه يافتن زير چتر حمايت عاطفي و عملي يك مرد هستند. ولي مردان ذاتا تنوع گرا و "چند زن‏گرا" هستند.[2] بر این اساس شاید مهمترین دلیل مخالفت آنان با ازدواج مجدد همسرانشان ریشه در عواطف طبیعی زنانگی آنان داشته باشد که البته امکان تعدیل چنین عواطفی از سوی زنان نیز وجود دارد؛ زیرا همانگونه که می دانید فطرت با طبیعت فرق دارد. امور فطری کم و زیاد می شوند اما قابل ریشه کن شدن نیستند به خلاف خواست های طبیعی در انسان.
پی نوشتها:
[1] از این جهت فقها فرموده اند: زن نمی تواند همسر خود را از این حق منع کند. امام خمینی، استفتائات، ج 3،ص 100، سؤال 55.
[2] مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج ‏19، ص 302.
http://farsi.islamquest.net

نسخه چاپی