پرسش :

کسی که مجرد است امکان ازدواج دائم برایش به هیچ وجه وجود ندارد امکان خویشتن داری برایش ممکن نیست و تنها راه ممکن ازدواج موقت است چگونه می تواند خانمی برای ازدواج موقت پیدا کند بنده این سوال را از افراد متعددی پرسیده ام ولی جوابی نیافته ام امیدوارم شما بتوانید مرا در این مورد راهنمایی عملی کنید، و شخصی یا موسسه ای یا مرکزی که بتواند در این مورد مرا راهنمایی کند معرفی فرمایید.


پاسخ :
از نظر اسلام زن و مرد مکمل یکدیگر هستند و خداوند حکیم این دو را برای یکدیگر آفریده است؛ زیرا مایه آرامش همدیگر هستند و نیازهای عاطفی و روحی و جنسی یکدیگر را برآورده می کنند.
اسلام برای بر آورده شدن نیازهای طرفین چهار چوب ازدواج (موقت و دائم) را تعیین کرده و هر گونه ارتباط بین زن و مرد باید در این محدوده باشد.
ازدواج موقت به ازدواجی گفته می شود که بین زن و مردی که هیچ مانعی از ازدواج نداشته باشند و با رضایت طرفین، همراه مهر معین تا زمان مشخصی عقد ازدواج بسته شود. این نکاح طلاق ندارد و با اتمام وقت خود به خود از هم جدا می شوند. و زن اگر با او آمیزش شده باشد و یائسه هم نباشد باید عده ی طلاق نگه دارد. و اگر حیض نشود -ولی در سنی است که باید حیض ببیند – باید چهل و پنج روز عده نگاه دارد.
فرزند چنین ازدواجی – چه پسر یا دختر – ملحق به پدر می شود و به نام او خوانده می شود و از پدر ارث می برد کما این که از مادر هم ارث می برد. تمام احکام عمومی که در مورد پدران و فرزندان و مادران و همچنین در مورد برادران و خواهران و عموها و عمه ها وارد شده، در مورد این گروه نیز جاری می شود.
با اینکه ادله زیادی از آیات و روایات دلالت بر جواز و مشروعیت ازدواج موقت دارد، اما متأسفانه در اثر تبلیغات سوء آگاهانه و نا آگاهانه، تصویری کریه و ناپسند از این امر خیر در اذهان جامعه ایجاد شده است و به همین جهت کمتر اشخاصی حاضر می شوند مؤسس یا متولی دفاتر یا مؤسساتی برای این امر خیری که جلوی بسیاری از گناهان را می گیرد، باشند یا حداقل ما (به عنوان یک مؤسسه فرهنگی که مسؤلیت پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دینی و فرهنکی را بر عهده داریم) از وجود چنین مؤسسات یا افرادی بی خبریم . شما باید از طریق دیگری مثل دفاتر رسمی عقد و ازدواج در این زمینه راهنمایی بخواهید.
البته این نکته را نیز باید توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد با کم کردن توقعات و کنار گذاشتن تشریفات و مخارج زائد و روی آوردن به صداقت و ساده زیستی و اندکی تحمل و با وصلت با خانواده هایی که از نظر اقتصادی در سطح پائین تری هستند بسیاری از مشکلات ازدواج بر طرف خواهد شد؛ زیرا گاهی جوانان عزیز ما به جهت ترس از بعضی از مخارج و تجملات زائد و بی خاصیتی که متأسفانه در جامعه به ناحق رواج یافته است و یا توقع دارا بودن همۀ امکانات، در اول زندگی و ... تن به ازدواج نمی دهند و از این ناحیه دچار مشکل می شوند. به نظر می رسد که در چنین شرایطی اگر مشکلات شما از این دست است، ضروری است که با توکل به خدا، و کم کردن توقعات خود و نهراسیدن از مشکلات فراروی، مقدمات ازدواج دائم خود را فراهم نمایید.
http://farsi.islamquest.net

نسخه چاپی