پرسش :

انحرافات جنسى کدامند و راه های درمان آنها چیست؟ لطفاً آن ها را کاملا توضیح دهید؟


پاسخ :
غريزۀ جنسي يكي از مهم‌ترين غرايز بشر و عامل بقاي نسل آدمي است که در دوران بلوغ و نوجواني با گرايش به جنس مخالف، بروز مي‌كند و به معناي ميل فطري، رواني و بالاخره فيزيكي است كه به جهت خاصي فرد را به حركت درمي‌آورد و به «رفتار جنسي» مي‌انجامد.
اسلام ارضاي تمايل جنسي را تنها در پرتو ازدواج (دائم، موقت) امري پسنديده به حساب آورده و بر آن تأكيد ورزيده است تا انسان‌ها نیازهای جنسي خود را از طريق روابط زناشویی با همسر خويش ارضا كنند.
از اين جهت است كه در دين اسلام به هيچ وجه سركوب غريزۀ جنسي جايز دانسته نشده است؛ بلكه هرگاه امكان ازدواج فراهم نباشد، به «استعفاف» امر مي‌شود.
قرآن كريم مي‌فرمايد: «و آنان كه امكان ازدواج ندارند، بايد عفت نفس پيشه كنند تا خدا آن‌ها را به لطف خود بي‌نياز گرداند.»[1] عفت نفس به معني كنترل غريزه جنسي، امری بسیار پسندیده است و در مقابل آن انحراف جنسي امری مضر، قبیح و مذموم است.
انحراف جنسی از ديدگاه اسلام ، به رفتارهايی گفته مي‌شود كه خارج از قوانین شرعی و اسلامی باشد. چنین رفتار هایی خلاف فطرت انسانی است و غالبا توأم با نگراني و اضطراب است از جمله آن ارتباط جنسی (اعم از نگاه های شهوت آلود ،رد و بدل کردن کلمات شهوت آلود، لمس و بوسیدن از روی شهوت و آميزش) با غیر همسر است.
آثار هر يك از انحرافات جنسي و اخلاقی در زندگي فردي، اجتماعي و خانوادگي انسان چنان آسيب‌رسان است كه موجب اختلالات روحي و رواني خواهد شد. به همین جهت در آيات و روايات معصومين (ع) از آن، بشدت نهی شده است[2].،
خوشبختانه انسان تا هنگام مرگ توان اصلاح نفس و رفع و دفع اين عوامل و نجات از انحراف را داراست. ولی این کار در جوانى بسیار آسانتر، و با ارزش تر از دوران پيرى است. زيرا در گذر زمان رذايل و عادات زشت ريشه‏دارتر مى‏شوند و قلع و قمع آنها بسى دشوارتر است؛ زيرا با اضافه شدن عوامل و پشت سر نهادن دركات بيشتر انحراف و سقوط، خلاصى از آنها و بالا آمدن از آنها بسى صعب‏ مى‏گردد، به گونه‏اى كه ممكن است در گام‏هاى اوليه، پويندۀ اصلاح را از حركت بياندازد و در نااميدى و يأس غرق نمايد.
از اين رو خداوند در قرآن می فرماید: "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به فكر خودتان باشيد، اگر شما به هدايت درآييد، گمراهان توان ضرر رساندن (به سعادت نهايى) شما را ندارند، (زيرا) همه به سوى خدا باز مى‏گرديد، پس شما را به آنچه انجام داده‏ايد، آگاه مى‏نمايد."[3] پس بر دين راستين خدا ثابت قدم بمانيد و توفيق آن را از راه اعتماد به نفس و توكل بر خدا و استعانت از او، و توسل به ائمۀ اطهار (ع) كسب كنيد! پس تسويف و تساهل و تسامح را كنار و وارد ميدان مبارزه با نفس شويد. تا نصرت و هدايت الله را تجربه نماييد. زيرا خود وعده نموده كه: "و ما كسانى را كه در راهمان تلاش كنند، به راه‏هاى (مستقيم) خود هدايت مى‏كنيم، زيرا خداوند در معيت نيكوكاران است".[4]
بدون شک گناه و انحراف، مانند لجن زار متعفنی است که انسان را به ورطۀ سقوط و هلاکت می کشاند و تصمیم جدی انسان به بازگشت از هر جای این مسیر باتلاقی، خود یک پیروزی است. کسی که الان و در این مرحله به این پیروزی رسیده است، باید سعی کند انگیزۀ خود را برای مبارزه با گناه و انحراف، قوی تر نماید تا در مراحل بعدی هم پیروز شود.
اما در مورد راه های قوی کردن انگیزه برای مبارزه با گناه و انحراف و نیز درمان آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. توجه به مفاسد و مضرات گناه و انحرافات جنسی
2. توجه به ارزش والای شخصیت خود
3. توجه به مقام عظیم خداوند و رعایت کردن دستورهای او
4. توجه به ارزش مبارزه با گناه و هوای نفس، به عنوان یک هنر و لذت بخش بودن پیروزی بر نفس
5. دوری کردن از محیط های خلوت و تنهایی
6. پرکردن اوقات فراغت با برنامه هایی هم چون مطالعه، ورزش، قرائت و حفظ قرآن، عبادت
7. روزه گرفتن
8. ارتباط با افراد متدین و خود ساخته.
9. ارضای غریزۀ جنسی از راه حلال (ازدواج دائم یا موقت) و... شرایط و زمینه های گناه را از بین برد.
باید توجه داشته باشیم که خداوند متعال هیچگاه بندگان طالب هدایت خود را تنها نمی گذارد و همواره پشتیبان و مددکار آنان است و توکل به او بالاترین سرمایۀ انسان است.
پی نوشتها:
[1] نور ، 33 «وليستعفف الّذين لايجدون نكاحاً حتّي يغنيهم الله من فضله».
[2]محمدباقر كجباف ، رفتارشناسي جنسي در انديشه ديني، خبرگزاري فارس.
[3] مائده، 1.
[4] عنكبوت، 69.
http://farsi.islamquest.net


نسخه چاپی