پرسش :

مدتی است که دچار وسواس شده ام به این ترتیب که وقتی کوچکترین فکر یا تصویر شهوانی به ذهنم میرسد شک می کنم که نکند منی از من خارج شده باشد و لازم باشد غسل کنم به همین جهت زندگیم فلج شده است هر روز به حمام می روم و می ترسم از خانه خارج شوم می خواستم راهنمایی ام کنید.


پاسخ :
آنچه باعث اين تفكرات و تصورات وسواس گونه شما شده بيشتر به خاطر عدم آگاهى از حكم فقهى اين مسأله است بنابراين اگر بدانيد كه احساس و يا احتمال جنب شدن تحت تأثير عواملى كه شما بيان فرموده ايد موجب غسل نمى شود از بسيارى از افكار رهايى پيدا مى كنيد. بنابراين لازم است بدانيد كه ترشحاتى كه با اندكى شهوت و خوشايندى خارج مى‏شود پاك است و غسل ندارد ولى مايعى كه همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مى‏شود حكم منى را دارد و موجب جنابت است. اما رطوبت‏هايى كه غالبا هنگام برانگيختگى جنسى خارج مى‏شود پاك است مگر آنكه به حد (ارگاسم) برسد و بدن همراه آن سستى پيدا كند.
در اين جا ذكر يك قاعده كلى نيز مفيد است و آن اينكه تا زمانى كه يقين به خروج منى و يا رسيدن به آن حالت نهايى نباشد حكم جنابت جارى نمى‏گردد. بنابراين به مجرد اينكه رطوبتى از بدن خارج شد و يا هيجانى در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است. بنابراين با توجه به حكم فقهى مسأله، نبايد به افكار وسواس گونه خود ترتيب اثر بدهيد و مطمئن باشيد تا زمانى كه يقين به حالت جنابت پيدا نكرده ايد، غسل واجب نمى شود، از طرف ديگر آدم وسواسى نبايد به شك خود اعتنا نمايد و بايد مانند معمول مردم در مسئله طهارت و نجاست عمل نمايد يعنى هر چيزى كه معمول مردم نجس مى‏دانند اجتناب نمايد و در شستن لباس و بدن و تطهير هم مانند معمول مردم از آب استفاده نمايد و بيشتر از آن اسراف جايز نيست و بايد توجه داشته باشيد كه وسواس از دام‏هاى شيطان است و تنها راه نجات بى اعتنائى است و در واقع كسى كه بيشتر از مقدارى كه در شرع مقدس براى شستن و تطهير محل نجس تعيين شده آب مى‏ريزد نوعى دهن كجى به شارع مقدس يعنى پيامبر (ص) و معصومين (ع) کرده است. درحديث آمده كه در نزد امام‏صادق (ع) از عقل شخصى تعريف كردند و بعد گفتند اما در وضو و غسل يا نماز قدرى مبتلا است يعنى، وسوسه به خرج مى‏دهد. حضرت صادق (ع) فرمودند: چگونه عاقل است و حال آن كه از شيطان اطاعت مى‏كند. بعد حضرت صادق (ع) فرمودند شيطان دوست دارد كه از او اطاعت كنيد.[1] پس طبق فتوای مراجع محترم تقلید تا یقین پیدا نشود آبی که خارج شده، منی است، حکم به نجاست و غسل داده نمی شود.
پی نوشت:
[1] نرم افزار پرسمان.

نسخه چاپی