پرسش :

اين كه پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند پاكيزگى نيمى از ايمان است. و در جايى ديگر فرموده‏اند: با ازدواج نيمى از ايمان شخص كامل مى‏شود. پس نماز و روزه چه مى‏شود؟!


پاسخ :
1. در سؤال، روايتى از پيامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است كه: "پاكيزگى نيمى از ايمان است" ! چنين نقلى در كتب حديث و... وجود ندارد.


2. آنچه از پيامبر (ص) در كتاب ها نقل شده است، "النظافة من الايمان" مى‏باشد. معناى حديث آن است كه: ايمان، منشأ پاكيزگى است و يا پاكيزگى، بخشى از ايمان را تشكيل مى‏دهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاكيزگى دارد.


3. با توجه به بعضى روايات از پيامبر اكرم (ص) كه فرمود: "بنى الدين على النظافة" و نيز كلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... كه "لاصلوة الا بطهور"، شايد بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلكه هيچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحيح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غير خدا) متفاوت است.


4. از نظر اسلام، ازدواج و تشكيل خانواده، اهميت خاصى دارد؛ زيرا از سويى، ازدواج را وسيله‏اى براى پاكدامنى و مهار غرايز جنسى و آرامش و حركت به سوى كمال دينى مى‏داند، و از سوى ديگر، رهبانيت (ترك دنيا و لذت‏هاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع كمال و سعادت مى‏داند. با چنين نگرشى است كه ازدواج "وسيله‏اى است براى نگه دارى نصف دين".


5. تعبير به "نصف دين" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بيان اهميت يك مسأله، از چنين تعابير، استفاده فراوانى مى‏شود.


6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولايت،... از مواردى است كه تعابير وارده در متون دينى در مورد آنها، كمتر از تعابير به كار رفته در ازدواج و نظافت نيست.


7. در روايات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ايمان مانند: توكل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسليم، نيكى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولايت، و... مشخص گرديده است و نسبت "نيمى از دين" به ازدواج و... امرى نسبى است.

http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی