پرسش :

در كتب عرفانى و فلسفى قوس نزول و صعود مطرح مى‏شود. توضيح فرماييد كه مراد چيست؟ و چه فرقى با هم دارند؟


پاسخ :
حقيقت هستى داراى دو طرف است. از يك طرف به فعليت محض و كمال مطلق مى‏رسد و از طرف ديگر به قوه محض و پذيرش صرف منتهى مى‏گردد و فاصله بين اين دو طرف را مراحل متوسط وجود تشكيل مى‏دهد.
نور وجود از مبدء وجود به مرحله قوه محض نمى‏رسد مگر از طريق مرور و عبور از جميع مراحل متوسط وجود كه آنرا "قوس نزول" مى‏خوانند. چنان كه وجود در مراحل استكمال ازمقام پذيرش صرف (هيولى) به مقام قرب واجب الوجود نمى‏رسد مگر از طريق مرور و عبور از جميع مراحل متوسطه وجود كه آن را "قوس صعود" مى‏خوانند.
از اين رو، سير حقيقت وجود را به دايره‏اى كه مشتمل بر دو قوس نزول و صعود است تشبيه كرده‏اند.
از ديدگاه عرفان در قوس نزول، انسان تمام مراتب به وديعت گرفته را تا نشأه عنصرى همراه خود مى‏آورد و از آن پس در قوس صعود همه آنچه را كه در قوس نزول گرفته است شكوفا مى‏نمايد و به نهايت درجه‏ى كمال خويش مى‏رسد و با رسيدن به ثبات و قرار، دايره‏ى وجود تتميم مى‏گردد و از تمام حدود و تعينات وارسته مى‏گردد. چنان كه پيامبر عظيم الشأن اسلام صلى الله عليه وآله به اين مقام شامخ نايل آمده و قرآن كريم از آن خبر داده است. "... ثم دنى فتدلى فكان قاب قوسين اوادنى": سپس نزديك‏تر و نزديك‏تر شد تا آن كه فاصله‏ى او به اندازه‏ى فاصله دو كمان يا كمتر بود.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی