پرسش :

یکی از دلایلی که ما (شیعه) این آیه را منسوب به اهل بیت (محمد.علی.فاطمه.حسن و حسین) می دانیم این است که در آیه شریفه بعد از "انما یرید الله لیذهب... از الفاظ مذکر استفاده شده در صورتی که در آیۀ 73 سوره هود نیز از الفاظ مذکر استفاده شده؟ لطفا توضیح دهید؟


پاسخ :
یکی از دلایل اینکه مراد از آیۀ تطهیر زنان پیامبر نیستند این نکته است که در این آیه از ضمیر مذکر استفاده شده است؛ زیرا لحن گفتار خداوند در اين آيه عوض مى‏شود و بعد از تعداد زيادى ضمير جمع مؤنث كه خطاب به زنان پيامبر (ص) است، از ضمير مذكر "كُم" استفاده مى‏نمايد. و چون قرآن كريم، كلام الاهى است باید از هر گونه عيب و نقصى مبرا باشد ،قطعا هيچ گونه خطاى ادبى مخالف قاعده نیز در آن راه ندارد. حال اگر قرار باشد ضمیر جمع مذکر (کم) به همسران پیامبر برگردد امرى مغاير با قوانين زبان عرب حادث شده است كه به صحت و يا فصاحت كلام الاهى ضربه خواهد زد؛ زيرا تعداد زنان سراى پيامبر (ص) بسى بيشتر از مردان بود.
اما چرا در آیه 73 سورۀ هود مرجع ضمیر جمع مذکر (کم) و واژۀ اهل بیت شامل سارا همسر حضرت ابراهیم (ع) می شود، در جواب باید گفت:
1. آنچه در استدلال به آیۀ تطهیر نفی شده است ارجاع ضمیر مذکر به جمعیتی که اكثریت آن را زنان تشكيل مى‏دهد، اما در آیۀ سورۀ هود مرجع ضمیر و واژۀ اهل بیت شامل حضرت ابراهیم (ع) و ساره است که "ساره"تنها یکی از اعضاء آنان است و به ساره از این باب اهل بیت اطلاق شده که دختر عموی ابراهیم بوده نه از باب این که زن او بوده است.
2. گرچه كلمۀ «اهل بيت» (مجازا) به همسر انسان نیز اطلاق مى‏گردد، امّا گاهى دليل در دست داريم كه این فردى را از این شمول خارج مى‏كند و هيچ مانعى ندارد كسانى جزء اهل بيت پيامبرى همچون پيامبر اسلام باشند و بر اثر جدا كردن مكتب خود از نظر معنوى از اهل بيت خارج شوند.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی