پرسش :

رابطۀ دين و فرهنگ چيست؟


پاسخ :
"دين" در لغت به معناى انقياد، پيروى ، تسليم ، جزا است و اصطلاحاً به "مجموعۀ عقايد، اخلاق و قوانين" اطلاق مى‏گردد كه براى "ادارۀ امور جامعه و پرورش انسان‏ها" است. دين گاهى حق يا باطل گاهى آميزه‏اى از حق و باطل است.
"فرهنگ"، واژۀ فارسى و مركب از دو جزء (فر - هنگ) است. "فر" به معناى شكوه و عظمت است و اگر به عنوان پيشوند به كار رود به معناى جلو، پيش و بيرون است. "هنگ" از ريشۀ اوستايى سنگ به معناى كشيدن، سنگينى و وقار است. واژۀ مركب "فرهنگ" به معناى بيرون كشيدن، بالا كشيدن و بركشيدن است.
اصطلاح فرهنگ داراى معانى متنوع است به طورى كه بررسى دقيق آن، كار بسيار دشوارى است و مفهوم فرهنگ در سير تاريخى‏اش معانى مختلفى را به خود گرفته است از جمله: ادب، تربيت، معرفت، مجموعۀ آداب و رسوم و آموزش و پرورش، مكتب و ايدئولوژى.
گروهى از جامعه‏شناسان عقيده دارند: "فرهنگ" تفكر جمعى جامعه است كه در پديده‏ها و رفتارهاى اجتماعى تجلى مى‏يابد و تمامى امور اقتصادى، اجتماعى، سياسى، نظامى، مادى و معنوى را متأثر مى‏سازد. با توجه به معناى دين و فرهنگ و نظر به مبانى و اهداف آن دو و نيز عملكرد و نقش دين و فرهنگ و وجه مشتركى كه بين آن دو وجود دارد؛ به اين نتيجه مى‏توان اعتراف نمود كه: دين و فرهنگ پيوسته يك رابطۀ ناگسستنى و تنگاتنگ دارند و همانگونه كه دين در تمدن و فرهنگ انسان نقش مؤثرى را ايفا مى‏كند فرهنگ نيز، در بهره‏مندى بايسته و شايسته از فعاليت‏هاى حيات مادى و معنوى انسان‏ها كه مستند به طرز تعقل صحيح و احساسات عالى است، انسان را در حيات معقول كمك مى‏كند و عامل تكامل انسان مى‏گردد، و نيز دين و فرهنگ با ارايۀ نظام‏هاى سه گانۀ هدفمندِ خود مى‏توانند در صورت بكارگيرى آنها، عامل تحول گسترده‏اى در مسير رشد و تكامل انسان باشند.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی