پرسش :

اگر خداوند خالق هر چيز است، آيا گناهان و اعمال قبيحى كه از انسان ها صادر مى‏شود هم مخلوق خداوند است؟


پاسخ :
پاسخ به اين سؤال با توجه به تعريف اراده و تقسيم آن به اراده ی تكوينى و تشريعى روشن مى‏شود. اراده بر دو قسم است، يكى اراده‏ى تكوينى و ديگر اراده‏ى تشريعى.
اراده‏ى تكوينى عبارت است از: علم به نظام به طور كامل و تمام؛ يعنى همين قدر كه خدا عالم بر نظام اتم و اكمل است، همين علم به نظام، علت خلق جهان آفرينش است كه از آن علم، تعبير به اراده مى‏شود.
اما اراده ی تشريعى عبارت است از: علم خداى تعالى به مصلحت در فعل مكلف و اين علم به مصلحت است كه منشأ تكليف مى‏شود و ما آن را اراده‏ى تشريعى مى‏ناميم.
اطاعت و عصيان ، عبادت و گناه ، عناوينى هستند كه از مقايسه ی كارهاى ارادى انسان با اوامر و نواهى خدا كه همان اراده ی تشريعى اوست، انتزاع مى‏گردند، نه در مقايسه با اراده ی تكوينى خدا، اراده ی تكوينى خدا به همه ی افعال اختیاری انسان تعلق گرفته است. از نظر محبوبيت و مبغوضيت - كه ملاك اراده ی تشريعى خداست - كارهاى ارادى انسان به دو دسته تقسيم مى‏شوند: 1. كارهاى پسنديده، 2. كارهاى ناپسند كه دسته ی اوّل متعلق اراده ی تشريعى خدا مى‏باشند و دسته ی دوم متعلق اراده ی تشريعى او نيستند، اما هر دو دسته با توجه به ارادی بودنشان متعلق ارده ی تکوینی خداوند است، پس افعال ناپسند ابتدا و مستقیم به اراده ی انسان است و غیر مستقیم به اراده ی تکوینی خداوند و در عین حال مخالف اراده ی تشریعی اوست.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی