پرسش :

نظريه ی پلوراليسم دينى و قرائت‏هاى مختلف از دين را توضيح دهيد و تفاوتشان را ذكر كنيد؟


پاسخ :
1. پلوراليسم به معناى كثرت گرايى است كه در حوزه‏هاى مختلف فلسفه‏ى دين، فلسفه‏ى اخلاق، حقوق و سياست و... كاربردهاى مختلفى دارد و حد مشترك همه‏ى اينها به رسميت شناختن كثرت در برابر وحدت يا انحصارگرايى است.

پلوراليسم دينى به معناى انحصار نداشتن رستگارى در يك دين ويژه و بهره‏مندى همه‏ى اديان از حقيقت و نجات است.

2. كثرت گرايى ممكن است بين اديان در نظر گرفته شود و يا بين فرقه‏هاى موجود در يك دين ملاحظه گردد.

3. از نظر ما مسلمانان، پلوراليسم به اين دليل مردود است كه دلايل روشن و واضحى بر حقانيت دين مبين اسلام وجود دارد، به گونه‏اى كه همسانى اديان ديگر با اسلام نمى‏تواند صحيح باشد. علاوه بر اين، عدم تحريف كتاب آسمانى (قرآن) و خاتميت اسلام، به منزله‏ى نسخ اديان سابق است.

4. قرائت‏هاى مختلف از دين که یکی از مبانی آن هرمنوتيك نسبی گرا است يكى ديگر از شاخه‏هاى دين پژوهشى است و طرفداران آن معتقد به تأثير تمامى پيش فرض‏ها و پيش دانسته‏هاى هر مفسّرى در هنگام فهم متن مى‏باشند. در قرائت‏هاى مختلف از دين، ديدگاه‏هاى مختلفى وجود دارد كه اهم آنها ديدگاه شلاير ماخر، ديلتاى، هايدگر و گادامر است.

5. گرچه مبحث هرمنوتيك از مباحث مدرن فلسفه‏ى دين بوده و از غرب گرفته شده است، لكن بحث از تفسير و تأويل و فهم متن، پيشينه‏ى ديرينه‏اى در علوم اسلامى، مثل مباحث علم اصول دارد.

6. در رويكردهاى نامبرده بهاى لازم به ضوابط و معيارهايى كه بتوان به داورى ميان قرائت‏هاى مختلف پرداخت، داده نمى‏شود و در واقع، سر از نسبيت در فهم در مى‏آورد.

7. مبحث هرمنوتيك و پلوراليسم دو مقوله‏ى جدا از هم مى‏باشند، ولى يكى از رويكردهاى پلوراليسم، رويكرد هرمنوتيكى آن است و اين مى‏تواند حلقه‏ى واسطه بين دو مبحث باشد؛ يعنى از آن جا كه مى‏توان قرائت‏هاى مختلفى از يك برداشت داشت، پيدايش اديان مختلف را به اين نحو مى‏توان توجيه نمود.

8. اشكال اين رويكرد اين است كه نمى‏توان حكم به صحت هر قرائتى نمود و مسلماً فهم انسان‏ها تابع قوانين محاوره و مفاهمه است. در فرايند فهم، اصولى همچون: توجه به وضع گوينده و مؤلف و نظام واژگانى وى و زبانى كه برگزيده است (طنز، جدّ، هزل) و اين كه گوينده قطعاً از عبارات خود مفاهيم خاصى اراده كرده است، وجود دارد.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی