پرسش :

چرا در این دنیا یک نفر امام خمینی می شود یک نفر صدام؟ یکی نفر بوش می شود یکی احمدی نژاد؟ آیا این جز عملی شدن ارادۀ خدا است ؟ و آیا همۀ این کارها افعال و اعمال (نعوذ بالله) نشانۀ ظلم خدا نیست؟ چه جوابی دارید؟


پاسخ :
درپاسخ به این سؤال چند نکته را باید متذکر شویم:
1. ریشه های ظلم همۀ ظالمین در چهار چیز خلاصه می شود: 1. جهل؛ 2. احتیاج؛ 3. رزائل اخلاقي؛ 4. عجز و ناتواني، اما خداوند متعال که از همۀ این امور پاک و مبری است، هیچ ظلمی در ساحت او راه ندارد بنا براین نه تنها عادل است که عین عدل است؛ و به حکم این که حکیم و عادل است، کارهای خود را با معیار و مقیاس عدل انجام می دهد.
2. خداوند همه انسان ها را یکسان آفریده، راه هدایت را به آنها نمایانده و به همه اختیار و حق انتخاب داده است، اما گروهی با اراده و اختیار خود و به دلیل یک یا چند عامل از عوامل بالا راه ضلالت و ظلم را در پیش می گیرند؛ و گروهی دیگر با مبارزه با ریشه های ظلم در وجود خود، راه هدایت و عدل را در پیش می گیرند و رستگار می شوند. در هر صورت منشأ اصلی این سؤال نگاه جبرگرایانه به انسان است، در حالی دلایل جبریون قابل پذیرش نیست؛ ما بر اساس مکتب و سخنان اهل بیت (ع) معتقد به امر بین الامرین هستیم؛ یعنی در عین این که تمام کارهای انسان بر اساس اراده تکوینی خداوند محقق می شود، ولی چون بر همان اساس، ارادۀ انسان نیز به عنوان جزئی از علت در تحقق کارهای وی نقش دارد انسان مسئول کارهایش است و این کارها از نظر ارادۀ تشریعی، مبغوض خداوند است.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی