پرسش :

آیا امام زمان ازدواج کرده است یا خیر؟


پاسخ :
زندگانى شخصى حضرت مهدى (عج) از جمله مسائلى است كه نمى‏توان در آن به سادگى به علم و يقين رسيد، ولى مى‏توان با بررسى روايات، احتمالى را به واقع نزديك تر دانست. در اين موضوع كه آيا امام زمان (عج) زن و فرزند دارد، سه احتمال وجود دارد:
الف: امام (عج) اساساً ازدواج نكرده است.
ب: ازدواج كرده است اما فرزند ندارد.
ج: آن جناب ازدواج كرده و فرزند هم دارد.
لازمه‏ى پذيرش احتمال اول، اين است كه آن حضرت يكى از سنت‏هاى اسلامى را ترك گفته باشد و چنين امرى بعيد به نظر مى‏رسد.
البته گفته شده است كه مسئله ی غيبت امام زمان اهم است و ازدواج مهم و مانعى ندارد كه به خاطر امر مهم تر، مسئله ی مهم ترك شود، ولى اين گفتار مورد پذيرش نيست؛ چون ميان غيبت و ازدواج تزاحمى وجود ندارد و اين دو قابل جمع هستند.
اما در احتمال دوم گر چه اشكال احتمال اول وجود ندارد؛ اما اين سؤال بى پاسخ مى‏ماند كه آيا همسر آن حضرت هم عمر طولانى دارد، يا آن جناب در هر زمان همسرهاى متعددى بر مى‏گزيند؟ دليلى در اين رابطه وجود ندارد كه موضوع را بر ما روشن كند، اما مى‏توان گفت كه پذيرش ازدواج با همسرهاى متعدد، استبعادى ندارد و غيبت امام (عج) اقتضا ندارد كه امام (عج) يك داشته همسر باشد كه همچون او داراى عمر طولانى باشد؛ زيرا از بعضى از روايات به دست مى‏آيد كه غيبت آن جناب غيبت عنوانى است نه شخصى.[1] لذا مى‏تواند با مردم به صورت ناشناس حشر و نشر داشته باشد و با آنها زندگى كند، اما كسى نداند كه ايشان امام زمان (عج) است.
اين سؤال در احتمال سوم هم مطرح مى‏گردد. علاوه بر اين كه بعضى اين احتمال را بعيد شمرده‏اند؛ زيرا اگر امام زمان (عج) فرزندانى داشته باشد، بالاخره آنها روزى به جست و جوى اصل خود مى‏پردازند و... و اين با فلسفه‏ى غيبت سازگارى ندارد.
در ميان روايات هم نمى‏توان به دليل معتبرى دست يافت كه يكى از اين سه را تأئيد نمايد.
شيخ طوسى از امام صادق (ع) روايت كرده است كه: "لايطَّلعُ على موضِعه احدٌ من وُلْدِه ولا غيره".[2] اما همين سخن را نعمانى به گونه‏ى ديگر نقل كرده است: "لايطلع على موضعه احدٌ من ولى و غيره".[3]
از اين رو با وجود اين اختلاف، استناد به نقل شيخ، اطمينان بخش نيست، بلكه از جهاتى همانند علو سند و لفظ حديث، روايت نعمانى معتبرتر به نظر مى‏رسد، مثلاً از يك سو در حديث شيخ طوسى، ضمير مفرد به جاى جمع آمده است. (به جاى اينكه گفته شود فرزندان او و ديگران، آمده كه فرزندان او و ديگرى) مگر اين كه يكى از اين سه احتمال را بپذيريم:
أ: آوردن ضمير "ه" در "ولده" از اشتباهات نسّاخ بوده است. ب: روايت خواسته است اشاره كند كه امام يك فرزند دارد. ج: مراد از لفظ "ولد" اسم جنس است.
لذا عده‏اى گفته‏اند كه روايت شيخ طوسى در مقام بيان، مبالغه‏ى در خفا مى‏باشد، نه اين كه آن حضرت فرزندى دارد، بلكه در صدد بيان اين نكته است كه بر فرض اگر آن حضرت فرزندى مى‏داشت، از جايگاه و سرّ او، آن فرزندان هم آگاه نبودند.[4] و از سوى ديگر اگر از اشكال سندى بعضى از متون كه در اين باب وجود دارد، صرف نظر كنيم، صراحتى در آنها مشاهده نمى‏شود و قابل حمل بر عصر ظهور مى‏باشند. مثلاً ابن طاووس از امام رضا (ع) نقل كرده است كه: "اللهم اعطه فى نفسه و اهله و ولده و ذريته".[5] از امام صادق (ع) هم روايت شده كه: "كانى ارى نزول القائم فى مسجد السهلة باهله و عياله".[6]
عده‏اى با تمسك به داستان جزيره‏ى خضرا گفته‏اند كه امام (عج) فرزندانى دارد كه بر آن جزيره با نظارت آن امام ، حكومت مى‏كنند و... . اما بايد گفت كه اين داستان، افسانه‏اى بيش نيست.[7] و بيشتر به داستان تخيلى شبيه است تا داستان واقعى.
علامه ی مجلسى‏ (ره) در اين باب مى‏فرمايد: چون اين داستان را در كتاب‏هاى معتبر نيافتم، آن را در فصلى جداگانه آورده‏ام.[8] و شيخ آقا بزرگ تهرانى آن را يك داستان تخيلى شمرده است.[9]
نتيجه، اين كه گر چه داشتن همسر و فرزند محتمل است، اما در اين باب نمى‏توان به روايت معتبرى استناد كرد.[10] و از سوى ديگر دليل محكم و معتبرى هم بر ترك سنت الاهى ازدواج از طرف امام زمان (عج) وجود ندارد.
پی نوشتها:
[1] مثلاً امام صادق (ع) مى‏فرمايد: "صاحب الزمان (عج) در ميان مردم رفت و آمد مى‏كند، در بازار قدم مى‏نهد و گاهى بر فرش منزل‏هاى دوستان مى‏نشيند، لكن او را نمى‏شناسند"، كتاب الغيبة، نعمانى، ص 164.
[2] شيخ طوسى، كتاب غيبت، ص 102.
[3] نعمانى، غيبت، ص 172؛ منتخب الاثر، ص 252، به نقل از، امامت و مهدويت، پاسخ به ده پرسش، زندگانى شخصى حضرت مهدى (عج)، ص 54؛ الاخبار الدخيلة، ج 1، ص 150؛ تاريخ الغيبة الكبرى، ص 69، به نقل از ،جزيره‏ى خضرا در ترازوى نقد، ص 218، سيد جعفر مرتضى عاملى.
[4] محمد، صدر، تاريخ الغيبة الكبرى، ج 2، ص 65، مكتبة الامام اميرالمؤمنين (ع) العامة، اصفهان.
[5] ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص 510، به نقل از جزيره‏ى خضرا در ترازوى نقد، ص 219.
[6] بحارالانوار، ج 52، ص 317.
[7] براى آگاهى بيشتر ر.ك: دراسة فى علامات الظهور و الجزيرة الخضرا، سيد جعفر مرتضى عاملى، ص 263 و يا ترجمه‏ى اين كتاب، ص 225 - 217.
[8] بحارالانوار، ج 52، ص 159.
[9] الذرية الى تصانيف الشيعه، ج 5، ص 108؛ دارالاضواء، چاپ بيروت، طبقات اعلام الشيعة، قرن هشتم، 1145.
[10] مسعودى در اثبات الوصية، ص201، از امام رضا (ع) روايتى نقل كرده است كه اگر در روایات آمده است هيچ امامى از دنيا نمى‏رود تا فرزندش را ببيند، مربوط به قائم (ع) نمى‏شود. ر.ك: امامت و مهدويت، صافى گلپايگانى، پاسخ به ده پرسش، ص 56 - 53، چشم به راه مهدى، جمعى از نويسندگان مجله ی حوزه، ص 356 - 351، جزيره خضرا در ترازوى نقد، ص 221 - 217.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی