پرسش :

چرا شما به سنگ یا کعبه سجده می کنید ؟ می دانم که یگانه پرستید و سجده ی شما برای خداست ولی چرا به یک شی ؟ مگر بودا و بت پرستان نیز این کار را نمی کنند؟


پاسخ :
همانطوری که فرموده اید مسلمانان (شیعیان) یگانه پرست هستند و تنها در مقابل خداوند یگانه و به خاطر او سجده می کنند اما از نظر اسلام سجده ای که در عبادتی مثل نماز انجام می گیرد دارای شرایطی است که آن شرایط باید رعایت شود. البته بدیهی است که این شرایط و احکام بی حکمت وضع نشده اند.


از جمله آن شرایط این است که رو به قبله (کعبه) باشد چنانچه در توضیح المسائل آمده است:


«خانه كعبه كه در مكه معظمه مى‏باشد قبله است و بايد روبروى آن نماز خواند ولى كسى كه دور است اگر طورى بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مى‏خواند كافى است و هم چنين است كارهاى ديگرى كه مانند سر بريدن حيوانات، بايد رو به قبله انجام گيرد».[1]
همچنین یکی دیگر از شرایط این است که انسان در موقع سجده کردن پیشانی خود را بر زمین و یا چیزهایی که از جنس زمین است و یا از زمین می روید بگذارد، چنانچه در تو ضیح المسائل آمده است:
« بايد بر زمين و چيزهاى غير خوراكى كه از زمين مى‏رويد، مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاى معدنى مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است اما سجده كردن بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر و سنگهاى سياه اشكال ندارد.»[2]
به همین جهت شیعیان مقید هستند که در موقع سجده پیشانی خود را بر مهری که از خاک پاک و تمیز تهیه کرده اند بگذارند. و رعایت این شرایط به هیچ وجه به معنی سجده بزای سنگ یا کعبه نیست. سجده برای سنگ همان کاری است که بت پرستان انجام می دادند و شرک و حرام است. سجده ما مسلمانان بر روی سنگ و به سوی قبله (کعبه) است. این کجا و کاری که بودائیان و بت پرستان انجام می دهند کجا ؟ آیا آنان که در مقابل بت ها و اشیاء سنگی و چوبی و ...سجده می کنند آنها را شرط عبادت در مقابل خدا می دانند یا آن اشیاء را خدا می دانند؟! این مطلب مهم و فرق بزرگی است بین سجده کردن یک مسلمان و سجده کردن یک بت پرست که باید به آن توجه شود.
پی نوشتها:
[1] توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص: 431مسأله 776.
[2] همان ص: 585 مسأله 1076.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی