پرسش :

می دانیم که اسلام برای زن و مرد تفاوت می بیند، مثلاً زن فقط می تواند یک همسر داشته باشد، ولی مرد می تواند چندین همسر داشته باشد، زن به عفاف و حجاب و حیا نسبت به نامحرم توصیه شده است، حال چگونه می توان این را پذیرفت که گوش کردن به آواز خواندن زن اگر مفسده ای نداشته باشد و موجبات مراسم لهو را فراهم نکند برای مرد نامحرم اشکالی ندارد؟ آیا این گوش دادن تصدیقی بر خواندن او نیست؟ و آیا تصدیق کردن این موضوع باعث نمی شود که: 1. حیا و عفاف زن در جامعه اسلامی از بین برود؟ 2. حیا و عفاف و حجاب خواننده زن که تمام مردان می توانند به آواز او گوش بدهند از بین برود؟ 3. تجاوز به زن خواننده به خاطر صدای زیبا و لطیفش بیشتر شود؟ 4. مقدمات گناهانی برای زن خواننده به وجود آید: 1. طرد همسر خود 2. جذب از طریق مردان نامحرم. (مرجع: آیت الله خامنه ای)


پاسخ :
همان طور که اشاره کردید زن و مرد از نظر خلقت تفاوت های زیادی دارند و بر همین اساس احکام متفاوتی برای هر کدام از آنها وضع نموده است. حضرت آیت الله خامنه ای در بارۀ مداحی زنان به گونه ای که صدای آن به نامحرم برسد می فرمایند: "اگر صدای آن در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد جایز نیست.[1] در بارۀ ترتیل خوانی خانم ها در حضور آقایان نیز فرموده اند: "خواندن قرآن در حضور نامحرم اگر موجب مفسده باشد حرام است، چه به صورت تک خوانی باشد یا تواشیح و جمع خوانی".[2]
بنابراین، حتی شنیدن صدای خواندن قرآن و مداحی و تواشیح زن و به صورت دسته جمعی، اگر موجب مفسده ای از نوع آنچه شما در سؤال خود بیان کرده اید (از بین رفتن حیا و عفاف زن، تجاوز به زن خواننده به خاطر صدای زیبا، طرد همسر خود، جذب از طریق مردان نامحرم و...) باشد جایز نیست. همچنین شنیدن آوازه خوانی مردان نیز در صورتی جایز است که غنا نبوده و مفسده ای بر آن مترتب نباشد. منظور آن دسته از مراجع تقلید که فرموده اند گوش کردن به صدای زن اگر مفسده ای نداشته باشد جایز است، انتفای احتمال مواردی است که شما در سؤال خود بیان کرده اید. مسلماً در مورد آوازه خوانی زنان هیچ یک از فقهای شیعه چنین فتوایی نداده اند؛ زیرا از نظر عقلا چنین احتمالاتی در آن منتفی نیست.

پی نوشتها:
[1] حسینی، سید مجتبی، رسالۀ دانشجویی، ص 182.
[2] همان؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج 1 ص 124.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی