پرسش :

برخی افراد، مجاز بودن چند همسری را در اسلام، به دلیل حمایت از زنان بی سرپرست می دانند. آیا این امکان وجود ندارد که بدون ازدواج، از چنین زنانی، حمایت مادی و معنوی به عمل آورد؟


پاسخ :
در هیچ آیه ای از قرآن و یا روایت معتبر، دلیل مجاز بودن چند همسری در اسلام، حمایت از زنان بی سرپرست اعلام نشده است؛ زیرا اگر آگاهی مختصری از فقه اسلامی داشته باشیم، به این نکته پی خواهیم برد که در ازدواج مجدد یک مرد، نیازی نیست که طرف مقابل، لزوماً فقیر و یا بی سرپرست باشد تا با کمک ازدواج، بتواند نیازهای مالی خویش را برطرف کند.
البته، بعد از ازدواج دائم، مرد باید به عنوان یک وظیفۀ شرعی و دینی و بدون توجه به میزان ثروت و دارایی زن، مخارج زندگی او را پرداخت کند و ازدواج موقت نیز بدون پرداخت مهر، باطل است. بر این اساس، نباید مجاز بودن چند همسری را به رفع نیازهای مادی زن منحصر کرد، تا این ابهام پیش آید که بدون ازدواج هم می توان نیازهای او را برطرف نمود.
با این وجود، حتی اگر حمایت از زنان بی سرپرست به عنوان دلیلی برای برخی مصادیق ازدواج مجدد عنوان می شد، باز هم موضوعی قابل دفاع بود؛ زیرا کمک هایی که از جانب یک مرد، نه به دلیل وظیفۀ شرعی، بلکه از سر دلسوزی و ترحم به زنان بی سرپرست ارائه می شود، اگرچه برخی نیازهای مادی او را برطرف کرده و از پاداش معنوی صدقه نیز برخوردار است، اما تأمین کنندۀ تمام نیازها، از جمله نیازهای عاطفی و جنسی او نخواهد بود و بر خلاف زمانی که عقد ازدواجی صورت پذیرد، ضمانتی برای تداوم کمک های مادی نیز وجود نخواهد داشت.
در پایان، باید توجه داشت که ازدواج مجدد یک مرد، شرایطی دارد که بدون رعایت آن، می تواند به زندگی اول او آسیب رساند و به همین دلیل، جز موارد استثنایی، چنین ازدواجی توصیه نمی شود.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی